Wizyt: 74,931,351
Podpisów: 2,421,769
Dokument Nr 6722
Pelplin 09.03.2011

Petycja o opodatkowanie Kościoła


Podpisy za petycją: 4,645 (3,268)
przeciw: 72 (52)

Do:
Prezydent RP

Premier RP
Kancelaria Prezydenta RP
ul.Wiejska 10, 00-902 Warszawa
(022) 695-29-00
listy@prezydent.pl


Szanowny Panie Prezydencie,

Wielu obywatelom naszego pięknego i wspaniałego kraju nie podoba się sposób łatania dziury budżetowej.
Uważamy, wszyscy niżej podpisani, że zmiana przepisów odnośnie opodatkowania kościoła jest jednym z wielu niezbędnych
działań do odbudowy budżetu naszego Państwa.

Zgodnie z art. 55 ust. 4 ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej kościelne
osoby prawne są zwolnione od opodatkowania i od świadczeń na fundusz gminny oraz fundusz miejski, od nieruchomości lub
ich części stanowiących własność tych osób lub używanych przez nie na podstawie innego tytułu prawnego na cele
niemieszkalne, z wyjątkiem części zajmowanej na wykonywanie działalności gospodarczej.

Ponadto na podstawie ust. 5 tego artykułu zwolnienie od opodatkowania podatkiem od nieruchomości oraz od świadczeń
na fundusz gminny i fundusz miejski obejmuje nieruchomości lub ich części przeznaczone na cele mieszkalne duchownych i
członków zakonu, jeżeli:
— są one wpisane do rejestru zabytków,
— służą jako internaty przy szkołach i seminariach duchownych, domy zakonów kontemplacyjnych, domy formacyjne
zakonów i domy księży emerytów (sióstr emerytek),
— znajdują się w budynkach kurii diecezjalnych i biskupich, zakonnych zarządów generalnych i prowincjalnych w
Sekretariacie Prymasa Polski i w Sekretariacie Konferencji Episkopatu Polski.

Kościelne osoby prawne to m.in. parafie czy diecezje. Na podstawie tegoż art. 55 podatku od nieruchomości, funduszu
gminnego ani miejskiego nie płacą. Z wyjątkiem części przeznaczonej na cele mieszkalne i części, gdzie prowadzona jest
działalność gospodarcza. Drugi akapit pokazuje, że wyłączenie części mieszkalnej jest iluzoryczne. A działalność?

Jednocześnie należy zauważyć, że ustawa o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej nie
definiuje pojęcia działalność gospodarcza. Definicję tego pojęcia zawiera natomiast ustawa z dnia 19 listopada 1999 r.
Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. 1999 r. Nr 101 poz. 1178 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy
działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, handlowa, budowlana, usługowa oraz poszukiwanie,
rozpoznawanie i eksploatacja zasobów naturalnych, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Ta definicja jest nieaktualna. Obecnie obowiązuje poniższa, niewiele się od niej różniąca

Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie,
rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa, wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

Nasuwa się pytanie, czy już sama działalność kościoła nie spełnia tej definicji? Ale zostawmy to na razie. Załóżmy, że
parafia prowadzi inną działalność, weźmy aptekę. Wydawać by się mogło, że teraz to już muszą płacić. Inne apteki
spełniają definicję działalności, więc nasza parafialna też. Dura lex, parafia płacić musi. Czy na pewno? Wygląda na to,
że tak. A co z podatkiem dochodowym? Inna ustawa (o podatku dochodowym od osób prawnych) z 15 lutego 1992 mówi:

Jak wynika z treści art. 17 ust.1 pkt 4a ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych wolne
od podatku są dochody kościelnych osób prawnych:
a) z niegospodarczej działalności statutowej; w tym zakresie kościelne osoby prawne nie mają obowiązku prowadzenia
dokumentacji wymaganej przez przepisy Ordynacji podatkowej,
b) z pozostałej działalności - w części przeznaczonej na cele: kultu religijnego, oświatowo-wychowawcze, naukowe,
kulturalne, charytatywno-opiekuńcze oraz na konserwację zabytków, prowadzenie punktów katechetycznych, inwestycje
sakralne w zakresie: budowy, rozbudowy i odbudowy kościołów oraz kaplic, adaptację innych budynków na cele sakralne, a
także innych inwestycji przeznaczonych na punkty katechetyczne i zakłady charytatywno-opiekuńcze.

Punkt a nie pasuje. Ustaliliśmy już, nasz apteka działalnością gospodarczą jest. Ale już punkt b wymienia tyle wyjątków
(sytuacji w których podatków płacić nie trzeba), że na pewno któryś się nada. W statucie wpisujemy, że dochody naszej
parafialnej działalności idą, powiedzmy, na cele kulturalne i voila. Nasza apteka jest z podatku zwolniona. A inne
płacą. Ale co zrobić, dura lex.


Proszę o sformułowanie nowego prawa, tak aby instytucja kościoła miała takie same prawa i obowiązki, jak organizacja
pożytku publicznego.


Dziękuję z góry za pozytywne rozpatrzenie naszej sprawy

Niżej podpisany/a:
Leszek Sznajder
83-130 Pelplin
autor6722@petycje.pl

  Wasze komentarze / opinie ( 64 )

RE: "Opodatkowanie Kościoła" (Piotrek)
01-07-2013 ( odpowiedz )
Jestem zażenowany, że w nowoczesnym Państwie jest miejsce na takie starocie, jak "tak uzasadniane" zwolnienie od podatku. Wszyscy mają być równi wobec Państwa i Jego Prawa!
PODATKI I KOSCIOLY (HAJNEL)
20-03-2012 ( odpowiedz )
OPODATKOWAC I POZAMYKAC TE PRZYBYTKI KLAMSTWA O OSZUSTWA
opodatkować kościół ( Adam )
10-11-2011 ( odpowiedz )
tak samo jak każdą firmę prowadzącą działalność
OPODATKOWAĆ (mycha)
19-07-2011 ( odpowiedz )
Opodatkować! Bezwzględnie!
Za opodatkowaniem kościoła (Franz)
12-07-2011 ( odpowiedz )
Opodatkować kościół!!!!
opodatkować kościół (bulwa)
07-07-2011 ( odpowiedz )
zobaczymy ilu jest katolików. Okaże się ,że nie więcej niż 5%.
Pomysł ok (robotron)
04-07-2011 ( odpowiedz )
a do tego powinno znieść się ulgi podatkowe od darowizn na cele kultu religijnego a kler niech płaci podatek PIT w takiej wysokości jak inni obywatele a nie jakiś śmiechu wart ryczałt ok 100 zł za kw.
Kapitalny pomysł (Ona)
30-06-2011 ( odpowiedz )
Opodatkujmy kościół... niech nie wyciągają tylko od nas pieniędzy!
      Nie podoba się (Ivan)
15-07-2011 ( odpowiedz )      
to nie płać i nie pisz, że wyciągają od Ciebie pieniądze.
Świetny pomysł, ale... (BarG)
10-06-2011 ( odpowiedz )
Pomysł bardzo dobry...ale co z tego? Petycja napisana mową potoczną i niechlujnie, nawet po osiągnięciu b.wielu podpisów nie zostanie rozpatrzona pozytywnie.
Krytyka sposobu napisania jest niesłuszna (Mag)
21-05-2011 ( odpowiedz )
Petycje wcale nie muszą być pisane językiem prawnym ani urzędowym. Przeciwnie, sposób napisania powinien być zrozumiały dla wszystkich ludzi, bo to oni mają je podpisywać. Język potoczny jest więc wskazany.
Zle napisana petycja do Pana Prezydenta ( Agaagnieszkaa )
29-03-2011 ( odpowiedz )
Co do przedmiotu - chetnie bym poparla petycje. Ale faktycznie jest ona napisana w sposob nieodpowiedni. Czy moze ktos ja napisac tak jak "nalezy" - jezykiem urzedowym, prawnym a nie potocznym? Chetnie sie wtedy pod nia podpisze !!
NIE (hitokiri)
23-03-2011 ( odpowiedz )
Mam lepszy pomysł: spójrzmy na rządzących i na to ile zarabiają, może im wypadałoby podwyższyć podadki? albo przynajmniej obniżyć pensje
      Fajnie... (Ivan)
15-07-2011 ( odpowiedz )      
tylko jak tej hydrze łeb uciąć skoro każdy z rządzących będzie się trzymał rękami i nogami przed obniżeniem pensji? Przecież za 8 tys. (+wszystkie darmowe dodatki) nie sposób przeżyć w tym kraju :]
jestem ZA, ale... (Aga)
19-03-2011 ( odpowiedz )
jeśli ma to być potraktowane poważnie konieczna jest korekta tekstu - nie ma sensu wysyłanie petycji napisanej w sposób tak nieformalny i językiem potocznym.
Opodatkowanie kościoła (NIKT)
16-03-2011 ( odpowiedz )
Jestem za, ale niech ktoś to napisze profesjonalnie
POPRAWCIE PETYCJE I WRZUCCIE NA FEJSBOOKa (uuuuuuuuu)
15-03-2011 ( odpowiedz )
i przeslijcie na Marcin Krups
Podpisujeci tutaj, gdzie nie macie żadnego wpływu na ludzkie (tata)
14-03-2011 ( odpowiedz )
życie. Podpiszcie petycję w sprawie Oli Kowalczyk z Milicza - tam możecie pomóc bezpronnemu dziecku.
Myśl prawidłowa, lecz wykonanie wadliwe. ( je2bny )
13-03-2011 ( odpowiedz )
Petycja napisana chaotycznie, mało przejrzyście, chociaż już z tego można wywnioskować, że zamysł autora owej petycji jest zgodny z Ustawą Zasadniczą - wszyscy powinni być równi wobec Prawa, a nie są. Dlaczego ???
Co za kiepskie pismo!! (jero)
11-03-2011 ( odpowiedz )
Z ideą się zgadzam, ale nie podpiszę czegoś takiego, napisanego w ten sposób. jeśli ktoś przepisze petycję w sposób bardziej składny i nie tak "zaczepny", to chętnie. kto poważnie potraktuje petycję sformułowaną w ten sposób?!
jestem jak najbardziej za !! (Czak)
10-03-2011 ( odpowiedz )
Opodatkować kościół !!
Kosciol otoczony jest ochronnym murem konkordatu (Albert)
10-03-2011 ( odpowiedz )
Petycja jest calkowicie zasadna,wymaga jednak nowego sformulowania przez prawnika,ktory nada jaj forme urzedowa.Jednoczesnie zpetycja o opodatkowanie kosciola powinna laczyc opodatkowanie kosciola i likwidacje konkordatu.poniewaz konkordat calkowicie blokuje te i podobne dzialania.
na tak (Jaga)
10-03-2011 ( odpowiedz )
jestem za
JESTEM ZA.... (viking)
10-03-2011 ( odpowiedz )
3 X TAK........
Petycja (Natalia)
10-03-2011 ( odpowiedz )
Zgadzam się z poprzednimi komentarzami. Petycja jest napisana mało oficjalnie. Po korekcie z chęcią ją podpiszę, bo popieram to co chcecie, a właściwie chcemy zdziałać.
źle się czyta ( blim )
10-03-2011 ( odpowiedz )
text do poprawki
styl! (aga k)
10-03-2011 ( odpowiedz )
idea słuszna, bo wszyscy powinni być równi wobec prawa. jednak konieczna jest korekta tekstu, nie można kierowac do Prezydenta listu napisanego tak potocznym językiem i w sposób zupełnie nieformalny. potrzeba tu porady prawnika. chętnie podpiszę po korekcie.
język (anita)
10-03-2011 ( odpowiedz )
też podpiszę jak ktoś zmieni język, za dużo kolokwializmów i zapożyczeń.
ZA (dżuzgawka)
10-03-2011 ( odpowiedz )
jestem jak najbardziej ZA, ale niech ktoś poprawi tekst...
petycja (patushek)
10-03-2011 ( odpowiedz )
jak najbardziej ZA!!!
POPRAWKI KONIECZNE! ( BIgna )
10-03-2011 ( odpowiedz )
Zgadzam się! Idea słuszna, lecz to NIE TEN TEKST! Żadna dziura budzetowa, tylko równość WSZTSTKICH podmiotów! Petycja powinna zawierać JEDYNIE żądania płacenia podatków - wszystkich - dochodowego, od nieruchomości i gruntowego, bez literatury! I wtedy podpisuję bez mrugania oczkiem!
ZA!!! (PitekNX)
10-03-2011 ( odpowiedz )
http://www.youtube.com/watch?v=U2zmtsathp4
Opodatkowanie ( Kayoypunk )
10-03-2011 ( odpowiedz )
Generalnie jestem za zaoraniem kościołów ale i opodatkowanie bedzie z****istą sprawą. Jeszcze powinien VAT odprowadzać od tego co uzbiera na tacy i od datków.
Tak ale... (Ciepluch)
10-03-2011 ( odpowiedz )
Ja również jestem 'ZA" ale podpiszę to dopiero wtedy jak ktoś (najlepiej polonista) napisze ten tekst "bardziej poważnie"
Jestem na tak! (Sendi)
10-03-2011 ( odpowiedz )
Moim zdaniem petycja wymaga sformułowania jej w inny sposób, ale temat oczywiście jest ważny i dobrze, że są ludzie, którzy chcą go pojąć.
Zgadzam sie!!! Opodatkować Kościół.!! (Adi)
10-03-2011 ( odpowiedz )
Zdecydowanie
zgadzam sie z poprzednikami (sla)
10-03-2011 ( odpowiedz )
poprawioną podpiszę
idea świetna (krzysztof k )
10-03-2011 ( odpowiedz )
idea świetna, popieram jak najbardziej! jednakowoż zgadzam się z opiniami poddającymi w wątpliwość warstwę "stylistyczną" tejże petycji. trzeba by to chyba przepisać na nowo. pozdrawiam
język petycji (godka)
10-03-2011 ( odpowiedz )
petycja słuszna, jednak napisana kiepskim językiem. po poprawkach podpiszę :)
poprawic jezyk (alicja)
10-03-2011 ( odpowiedz )
trzeba inaczej to sformulowac. ALE JESTEM ZA !
treść petycji (za, a nawet przeciw)
10-03-2011 ( odpowiedz )
z ideą się zgadzam, ale nie podpiszę czegoś takiego, napisanego w ten sposób. jeśli ktoś przepisze petycję w sposób bardziej składny i nie tak "zaczepny", to chętnie. kto poważnie potraktuje petycję sformułowaną w ten sposób?!
... ( nieluk )
10-03-2011 ( odpowiedz )
rzeczywiście autor petycji ma prawdziwie "polskie" nazwisko...

1 |  2


Powyższy dokument został napisany i opublikowany przez Leszek Sznajder. Petycje.pl i ich administrator, nie maja żadnego wpływu na treść tego dokumentu. Jeśli uważasz, że powyższy dokument narusza zasady regulaminu serwisu, prosimy o powiadomienie regulamin@petycje.pl.

Login autora

Szukaj

Petycje.pl - logo © 2004 - 2018 Petycje.pl