Wizyt: 53,886,731
Podpisów: 2,257,277
Dokument Nr 9233
Poznań 08.05.2013

Petycja dotyczy stanowiska RP w sprawie papierosów elektronicznych w dyrektywie tytoniowej UE


Podpisy za petycją: 4,342 (3,837)
przeciw: 17 (10)

Do:
Minister Zdrowia RP

Pan Bartosz Arłukowicz
Ministerstwo Zdrowia
ul. Miodowa 15
00-952 Warszawa
kancelaria@mz.gov.pl, Agnieszka.Pomaska@sejm.pl, sprm@kprm.gov.pl


Szanowny Panie Ministrze
Informacje prasowe z ostatnich dni, dotyczące polskiego stanowiska w sprawie unijnej dyrektywy tytoniowej pozwalają
wnioskować, że w ramach tej opinii planowane jest ze strony polskiej zasugerowanie Komisji ds zdrowia Unii Europejskiej
skierowanie e-papierosów na drogę rejestracji ich jako wyrobów leczniczych, co w praktyce oznacza wycofanie ich z rynku.
Oznacza to, że polskie władze nie tylko popierają propozycje unijnego komisarza ds. zdrowia - pana Tonio Borga, ale nawet je
zaostrzają.
Środowisko użytkowników e-papierosów, których w Polsce są już w tej chwili setki tysięcy, z dużą uwagą, ale przede
wszystkim z wielkim niepokojem obserwuje tę próbę walki z produktem, który od kilku lat jest obecny na rynku i zdobywa
coraz więcej zwolenników.
Rozumiemy sens walki o zdrowie ludzi. Zdajemy sobie sprawę z tego, że rocznie w Europie około 700 tysięcy ludzi umiera z
powodu chorób odtytoniowych. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się zacząć używać alternatywnej metody przyjmowania
nikotyny. W przypadku większości z nas pozwoliło to na całkowite porzucenie palenia tytoniu lub jego znaczne ograniczenie.
Wielu z nas używa płynów beznikotynowych, a są też ludzie, którzy całkowicie porzucili nałóg. Jeśli e-papierosy znikną z
rynku, nie mamy wątpliwości, że większość z nas wróci do dawnego nałogu lub w akcie desperacji będzie tych produktów
szukała na czarnym rynku. Czy właśnie taki jest cel działania rządu RP? Skutek takiego działania byłby odwrotny od
zamierzonego.


Rozumiemy, że używanie e-papierosów nie zostało jeszcze przebadane w pełni, ale będąc ludźmi dorosłymi zdecydowaliśmy
się na ten krok. Przekonała nas do tego wiedza na temat palenia tytoniu - dziesiątek związków rakotwórczych i tysięcy innych
obecnych w dymie tytoniowym. W płynie do e-papierosa nie ma związków rakotwórczych. Jedyny, który jest szkodliwy, to
nikotyna, ale palacze są już przecież od niej uzależnieni. Wielu z nas próbowało innych metod, w tym nikotynowej terapii
zastępczej (NTZ). To prawda, że pozwala ona na dostarczenie organizmowi nikotyny, ale tylko na to. W przypadku NTZ nie
ma niestety tego, co palacz chcący rzucić zwykle uznaje za nieodłączny element nałogu, a mianowicie zaspokojenia aspektów
behawioralnych - trzymania czegoś w ręce, zaciągania się, wydmuchiwania chmury. Wszystko to jest natomiast zapewnione
w przypadku korzystania z e-papierosów. Prawdopodobnie dlatego odsetek tych, którzy od wielu miesięcy czy nawet lat nie
palą tytoniu, jest zdecydowanie większy niż w przypadku NTZ.
Uważamy, że e-papierosy powinny być dostępne dla osób dorosłych, które chcą rzucić palenie tytoniu. Warto zauważyć, że
od dawna rzetelni sprzedawcy tych produktów dokonali saomograniczenia i nie zgadzają się na ich sprzedaż osobom poniżej 18
roku życia.
Popieramy wszelkie inicjatywy, zmierzające do rzetelnego zbadania oddziaływania e-papierosów na zdrowie ludzkie. Takie
badania winny być prowadzone właśnie z wykorzystaniem środków unijnych przeznaczonych na cele zdrowotne.
Z uwagi na zmniejszającą się liczebność ludności w wieku produkcyjnym, Rząd Rzeczypospolitej Polskiej powinien podjąć
rygorystyczne i być może pionierskie działania których skutkiem będzie stopniowa eliminacja produktów tytoniowych z rynku i
zastępowanie ich, w przypadku osób uzależnionych, ogólnie dostępnym zamiennikiem w formie papierosa elektronicznego.


Istotą demokracji jest udział obywateli w rządzeniu, w tym także w tworzeniu prawa. Uważamy, że tak powinno być też w
przypadku polskiego stanowiska w sprawie wspomnianej dyrektywy. Tymczasem nie ujawniono projektu naszego stanowiska,
wykluczając z mechanizmów demokracji sporą część społeczeństwa. My ze swojej strony deklarujemy chęć współpracy przy
tworzeniu prawa, szczególnie tego, które bezpośrednio dotyczy zdrowia ludzi i może decydować też o ich życiu.

Dlatego też apelujemy, aby prace nad polskim stanowiskiem w sprawie dyrektywy tytoniowej były jawne i aby przedstawiciele
środowiska użytkowników e-papierosów mogli wziąć w nich czynny udział.

Petycję tę składam w imieniu zainteresowanego tą sprawą środowiska osób korzystających z papierosów elektronicznych.

Z poważaniem

Mirosław Dworniczak

--------------------------------------
do wiadomości:

Pani Poseł
Agnieszka Pomaska
Przewodnicząca Komisji do Spraw Unii Europejskiej
Agnieszka.Pomaska@sejm.pl

Prezes Rady Ministrów
Pan Donald Tusk
sprm@kprm.gov.pl

Niżej podpisany/a:
Mirosław Dworniczak
61-546 Poznań
autor9233@petycje.pl

  Wasze komentarze / opinie ( 39 )

Przestańcie mydlić oczy dbaniem o zdrowie. ( ewmario )
15-12-2013 ( odpowiedz )
Prawda jest taka, że e-palenie staje się coraz popularniejsze a co za tym idzie coraz więcej palaczy przechodzi na e-p jako alternatywę analogów. A to pozbawia nasz "biedny" rząd kolosalnych dochodów
Chcą akcyzy dla rządzących i zysków dla koncernów farmaceut. (E-cygar)
04-08-2013 ( odpowiedz )
Rządzący chcą obłożyć akcyzą e-cygara. Finansjera farmaceutyczna chce mieć zyski z e-cygar. Rządzący i koncerny farmaceutyczne - ręce precz od e-cygar! Wolne e- cigarete !
akcyza, akcyza i jeszcze raz akcyza (Marek)
15-06-2013 ( odpowiedz )
Tu chodzi tylko i wyłącznie o wpływy do budżetu państwa z akcyzy na wyroby tytoniowe. Gdyby liquidy do e-papierosów były nią obłożone to nie byłoby żadnej negatywnej opinii o e-paleniu.
e-papieros jako lek (Sławek)
11-04-2013 ( odpowiedz )
Jeśli e-papieros będzie produktem przemysłu farmaceutycznego, to bez badań go nie wypuszczą (może to potrwać kilka lat), a jak wypuszczą to e-palenie będzie kosztowało kilkaset % więcej niż teraz.
Tu chodzi o kasę (_normalny)
27-03-2013 ( odpowiedz )
Przecież nikomu nie chodzi o niczyje zdrowie,tu chodzi o kasę.Cała ta nagonka dotycząca szkodliwości była jedynie po to by uzasadnić następną podwyżkę ceny,a tu zonk ludzie przestali palić i kasy brak
i co z rtego? ( krzychwawa )
24-03-2013 ( odpowiedz )
E jaram i jest mi z tym dobrze.Z racji wieku i doswiadczenia wiem tez,ze omnibusek zwany ministrem i tak wszelkie petycji bedzie miał w d...
to niech rejestrują WSZYSTKO (marek_k62)
21-03-2013 ( odpowiedz )
jak w temacie. Przecież nawet chleb można przedawkować. Zwłaszcza jak się jest BEZGLUTENOWCEM. Idąc tym tokiem dochodzimy do absurdu, który każe rejstrować wszelkie produkty przetworzone (E-costam ma)
Jestem ZA e-paleniem (magda)
19-03-2013 ( odpowiedz )
Epalę od końca grudnia. Z zielonych LM-mów przerzuciłam się na 18g liquid. Po 2 m-cach palę juz 0 :) Pozostał jedynie odruch.. Nie truje niepalących bliskich, mniej truje siebie.. wystarczające ZA
Chore ( RBodzio )
12-03-2013 ( odpowiedz )
Dlaczego czepiacie się e-papierosa? Dlaczego nie zrobicie zakazu na normalne wyroby tytoniowe tylko jakiś zakaz palenia w miejscu publicznym, który i tak jest olewany. Zabrońcie normalnych papierosów!
ZLODZIEJSKA BIALA MAFIA (Niedajmysie)
11-03-2013 ( odpowiedz )
Nie ma bardziej zlodziejskiego przemyslu niz farmaceutyczny!!! To ta mafia stoi za wszystkim. Dla nich ludzkie zdrowie nie jest wazne, liczy sie tylko napchana kabza, wiec wyciagaja brudne lapy!!!
E-papieros zmienia życie ( gasior5 )
28-02-2013 ( odpowiedz )
Chęć usunięcia e-papierosów ma podłoże czysto finansowe i jest pilotowane przez koncerny tytoniowe i farmaceutyczne. Według mnie e-papieros jest czymś dobrym i niesie korzyści: zdrowie - brak susbstancji smolistych, zwłaszcza ze śmieci zamiast tytoni, możliwość regulacji ilości nikotyny, mniejsze spalanie bo nie muszę "spalić całego papierosa", szkodliwość jeszcze nie znana bo wyniki badań są wybiórcze ze względu na ich okres bezpieczeństwo - ile pożarów powstało od e-papierosa? Ile wypadków samochodowych zostało spowodowanych przez wypadający żar? A może powstanie apteka "ECIGAR" ze "sprzętem do inhalacji"?
Ja nie pale ale! ( Magda )
27-02-2013 ( odpowiedz )
kurde od kiedy maz pali e papierosy ja wreszcie moge sie spokojnie przytulic do niego przed snem bez poczucia ze obok lezy popielniczka!!!! Maz w koncu czuje prawdziwe smaki owoców! Moja ciaza na tym nie cierpi, itp,itd, mozna wymieniac bez liku! A co do zakazu to wiedzialam ze tak bedzie, koncerny dostaly po du....ie!
Koncerny tytoniowe, czy farmaceutyczne ??? (horn3t)
26-02-2013 ( odpowiedz )
Kto więcej traci przez e-palenie ? Nie kupujemy tych wszystkich pastylek, gum i plastrów. Koncerny farmaceutyczne są o wiele potężniejszymi organizacjami. Jestem przekonany, że to one za tym stoją.
chinskie e-papierosy (JoKo)
24-02-2013 ( odpowiedz )
Wszystkie chinskie e-paiperosy sa wyposazone w aparaty szpiegowskie oraz zawieraja substancje uzalezniajace od e-paierosow. Ponadto chinskie wyroby produkowane sa przez wiezniow w obozach pracy.
Polska... (SeebaN)
19-02-2013 ( odpowiedz )
Tracą pieniądze bo ludzie przechodzą na E i nie kupują tytoniowego ścierwa, żałosny kraj, chcecie dbać o moje zdrowie to wycofajcie sobie normalne papierosy, a od E ręce precz, złodzieje.
z dłużej żyjącego wiecej wpłynie ( marlen11 )
07-02-2013 ( odpowiedz )
dłużej żyjącemu trzeba regularnie wypłacać świadczenia w postaci świadczeń emerytalnych......a kasa pustką świeci..ot-cały problem!
el-pap (zed)
06-02-2013 ( odpowiedz )
Z daleka od takich nowinek bez sz-wych badan, gdzies mi (yt?) wyskoczylo o "zdrowotnosci" tych cybuchow.W dobie gmo,szczepien moze sie znalezc jeszcze manipulacja dna
Petycja sluszna, ale pewnie nieskuteczna. Czemu taki ktos (Esfecto)
05-02-2013 ( odpowiedz )
jak minister zdrowia nie wymysli zakazu na szkodliwe fajki?! My przerzucamy sie na E-P chcac utrzymac zdrowie, a w tym czasie jakies pazery traca pieniadze z akcyz. Z dluzej zyjacego wiecej $ wplynie
Dyrektywa UE czyli-"Głosowaliśta- to mata, sratatata....." (xawery72)
05-02-2013 ( odpowiedz )
Jednym zdaniem- "kochana" UE zrobi nam wszystkim "dobrze". Wzorem Anglików-spieprzajmy póki czas!!!!!! Jeszcze trochę a nakażą nam podcierać d....ę papierem o odpowiednich normach i co ja wtedy zrobię z tyloma numerami GW?
dlaczego tematy tabu i dwulicowość władzy ( wad )
04-02-2013 ( odpowiedz )
1. Spaliny samochodowe i ich pochodne toż to z 99% pewnością powodują choroby i śmierć ogromnej liczby ludzi. Rzetelnych badań i przeciwdziałań władz brak 2. To samo dotyczy alkoholu, perfum i innych kosmetyków, dodatków do żywności ...... 3. Żadne produkowane w Polsce i innych krajach owoce, warzywa nie mają prawa być zdrowe po dziesiątakach toksycznych oprysków. Podobnie z lekami itd. . A władze "KONCENRNOWO" milczą .Co do planowanej dyrektywy UE to typowy przykład unijnej TOTALDEMOKRACJI. Słynnym XX- wiecznym dyktatorom takie wchodzenie w d..... obywateli nawet się nie śniła
sila przebicia (adam_icu@poczta.fm)
03-02-2013 ( odpowiedz )
proszę o publikacje postu na facebooku tam jest dużo większą siłą przebicia
Niech sobie wprowadzają (Dżigit)
02-02-2013 ( odpowiedz )
Nikotynę kupię na czarnym rynku. Glikolu ciężko będzie zakazać - jest składnikiem wielu produktów spożywczych. Gliceryny zakazać się nie da :) Resztę zrobię sobie sam. Życzę powodzenia!
DUPA (RERE)
01-02-2013 ( odpowiedz )
wiadomo ze chodzi o kase!!!!!!!!80%podatku w papierosach to akcyza czyli kasa dla panstwa!!!!!wiec tuskolandy chca sie pozbyc konkurencjiI PROSTE JAK j***NIE!!!
Prostszy adres podaj dalej ( janu3 )
01-02-2013 ( odpowiedz )
Podaj znajomym prostszy adres do petycji: petycja.az.pl
rzad (ble)
01-02-2013 ( odpowiedz )
Witam, przeciez sytuacja jest oczywista. mniejsze wplywu do budzetu ze zwyklych analogowych fajek. O nic wiecej nie chodzi tylko o pieniadze.
e-papierosy szkodzą... (e-palacz)
01-02-2013 ( odpowiedz )
E-papierosy szkodzą i są śmiertelnym zagrożeniem. Szkodzą...budżetowi państwa, są śmiertelnym zagrożeniem...dla koncernów tytoniowych.
odgórne kłamstewka (melonik)
01-02-2013 ( odpowiedz )
Jeszcze to dawne hało: "Palenie albo zdrowie, wybór należy do Ciebie". Wybór to był zanim oddano przemysł tyt. wielkim koncernom celowo dawkującym nikotynę tak aby szybko i głęboko uzależnić.
odgórne kłamstewka (melonik)
01-02-2013 ( odpowiedz )
Ja się pytam: Dlaczego na paczkach jest to co wszyscy wiedzą od dawna, a nie ma najważniejszego że nikotyna to narkotyk pokrewny z amfetaminą czy kokainą tylko jest z nich najsilniejszy.
błąd (domestos)
30-01-2013 ( odpowiedz )
Czy komuś zdarzyło się, że mail z weryfikacją nie doszedł?
Prostszy adres do petycji ( janu3 )
28-01-2013 ( odpowiedz )
Podaj znajomym prostszy adres do petycji: www.petycja.az.pl lub petycja.az.pl
e-papierosy ( kalina )
28-01-2013 ( odpowiedz )
Bardzo ładnie napisała Pani Małgorzata Gumulak poz.wpisu 643 - nic dodać nic ująć
nikotyna,glikol (Kobeman25)
27-01-2013 ( odpowiedz )
Najpierw naucz się ortografii a poźniej podpisuj na nie...
Podpisz petycję (Petycja)
27-01-2013 ( odpowiedz )
http://www.petycje.pl/petycja/9237/reklamacja.html
Kilka faktów nt. e-palenia dla nie zorientowanych (Włodi)
26-01-2013 ( odpowiedz )
Informacja dot. glikolu propylenowego (gł. składnik większości liquidów - płynów służących do napełniania e- papierosów, zawierających lub niezawierających nikotynę): http://www.digicig.pl/dc/zdrowie Artykuł wyjaśniający nieporozumienia wynikające z posługiwania się niejasnymi pojęciami (np. e-papierosy zawierają szkodliwy glikol - co jest nieprawdą, glikole to grupa związków, a e-papierosy zawierają glikol propylenowy (E1520) uznany na całym świecie za substancję ogólnie bezpieczną, stosowaną na skalę masową w kosmetykach i produktach spożywczych, np. ciastach, muffinkach, itd.): http://www.digicig.pl/dc/ zarzuty_a_fakty
Przeciw - Marcin Smorczewski (Toomba)
26-01-2013 ( odpowiedz )
"niepowrzne podejscie do sprawy. glikol i nikotyna nie sa lecznicze". A kto pisał, że są lecznicze? Jak chcesz na poważnie dyskutować, to przeczytaj dokładnie petycję
      Ty jesteś nie poważny ( Piotr Szajnowski )
31-01-2013 ( odpowiedz )      
wszystkie terapie zastępcze wykorzystują nikotynę, plastry, gumy itp które kosztują ciężkie pieniądze a w zasadzie nie dają nic. Dopiero epapieros wyciągnął mnie ze zwykłego palenia w JEDEN dzień!
Udostępniajcie!!! (Pan Chmura)
26-01-2013 ( odpowiedz )
Jeśli temat dostępu do e-papierosów nie jest dla Ciebie obojętny to udostępnij link do tej petycji, gdzie tylko możesz. LINK DO PETYCJI: http://www.petycje.pl/9233
      podpis (zak22)
27-01-2013 ( odpowiedz )      
:)
Wykop.pl (Makrindu)
25-01-2013 ( odpowiedz )
Portal Wykop.pl az czeka na ten temat moze komus uda sie wrzucic ta petycje na portal

1


Powyższy dokument został napisany i opublikowany przez Mirosław Dworniczak . Petycje.pl i ich administrator, nie maja żadnego wpływu na treść tego dokumentu. Jeśli uważasz, że powyższy dokument narusza zasady regulaminu serwisu, prosimy o powiadomienie regulamin@petycje.pl.

Login autora

Szukaj

Petycje.pl - logo © 2004 - 2016 Petycje.pl