30-07-2010
Podpisy
  Za petycją:     1,916 (1,542)
  Przeciw:      4  (3)
Wizyt: 19,515,952
Podpisów: 689,812
Dokument >> Petycja
     Dokument Nr 4996 W obronie żydowskiego cmentarza na Bródnie Warszawa  03-03-2010   

Do:
Prezydent miasta stołecznego Warszawy Hanny Gronkiewicz-Waltz

pl. Bankowy 3/5,00-950 Warszawa
022 595 30 50, 0 22 595 30 51
sekretariatprezydenta@um.warszawa.pl


W Warszawie - mieście wyjątkowo naznaczonym przez historię, gdzie przykłada się ponoć wielką wagę do pamięci przeszłych
wydarzeń (patrz dział „Warszawa Pamięta” na stronie Urzędu Miasta St. Warszawa: www.um.warszawa.pl), stolicy
kraju w samym sercu Europy - żydowski cmentarz na Bródnie jest bezkarnie dewastowany, a władze miasta zbywają ten fakt
milczeniem.

Kirkut na Bródnie od lat jest zaniedbany: poprzewracane macewy leżą wśród stosu śmieci. Ostatnio cmentarz stał się
miejscem spotkań neonazistów. Cała przednia część lapidarium pokryta jest antysemickimi grafitti: swastykami,
karykaturami Żydów, znakami SS, krzyżami celtyckimi. Napisy głoszą: "Jews aut", "Jude raus", "Polen ohne", "Żydzi to
gówno". Swastykami oznakowane są także macewy przy wejściu na cmentarz, a na głównej bramie namalowana jest sporych
rozmiarów szubienica z powieszoną gwiazdą Dawida.

Kilkaset metrów dalej znajduje się jedna z największych nekropolii katolickich – Cmentarz Bródnowski. Odwiedzają go
tysiące osób, zwłaszcza podczas Święta Zmarłych. Tamtejsze groby są zadbane. Nawet te osierocone, bo pozbawione opieki
krewnych, opiekunowie cmentarza sprzątają i upamiętniają kwiatem lub świeczką.

Tymczasem żydowski kirkut stał się miejscem spacerów ze zwierzętami, co byłoby nie do pomyślenia w obrębie cmentarza
katolickiego lub świeckiego. Pełno tam butelek po alkoholu, śmieci i psich odchodów.

Czy jedni zmarli „bardziej”, a inni „mniej” zasługują na szacunek? Czy można ich dzielić na „lepszych i „gorszych”?
Holocaust oraz szereg innych wydarzeń sprawiły, ze dziś nie ma w Polsce potomków spoczywających tam Żydów. Nie ma
rodzin, które mogłyby zadbać o groby swych przodków. Czy to jednak zwalnia nas z obowiązku otoczenia tego miejsca
należnym szacunkiem?

Żydowski kirkut na Bródnie istnieje od 1780 roku. Pochowanych jest na nim kilkaset tysięcy ludzi, którzy tutaj żyli,
mieszkali, pracowali, mieli swoje rodziny. W czasie wojny cmentarz został zniszczony prze hitlerowców. Powojenne władze
Polski zużyły pozostałe macewy do celów budowlanych. Czy obecne władze chcą kontynuować tę niechlubną tradycję ? Czy
brak zainteresowania tym miejscem i milczenie, gdy narusza się sferę sacrum, nie jest tego przejawem?

Artykuł 13. Konstytucji RP jednoznacznie potępia działania nawołujące do nienawiści rasowej i narodowościowej. Artykuł
196. Kodeksu Karnego mówi natomiast, że „kto obraża uczucia religijne innych osób, znieważając publicznie przedmiot czci
religijnej lub miejsce przeznaczone do publicznego wykonywania obrzędów religijnych, podlega grzywnie, karze
ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.”

Aktualnym właścicielem bródnowskiego kirkutu jest Skarb Państwa. Od kilku lat MSWiA rozpatruje przekazanie go gminie
żydowskiej. W tym czasie odpowiedzialność za ten teren spoczywa na Prezydencie Miasta Stołecznego Warszawy jako
reprezentancie Państwa Polskiego.


Apelujemy więc do władz Warszawy, by objęły żydowski cmentarz na Bródnie należytą opieką.

Domagamy się natychmiastowej i zdecydowanej reakcji na rasistowskie i nazistowskie hasła, które zostały tam wypisane.

Domagamy się zabezpieczenia terenu cmentarza, by nikt już nie mógł zakłócić spokoju spoczywających tam ludzi i ich rodzin.

Podobno o narodzie świadczy to, jak dba o zmarłych. WSZYSTKICH zmarłych.



Archiwum Etnograficzne
Uniwersytet Warszawski

Prof. Joanna Tokarska – Bakir

Anna Zawadzka
Aleksandra Wróblewska
Claudia Snochowska-Gonzalez
Zuzanna Radzik
Alicja Plachówna
Katarzyna Barańska
.
.
.
.
.
.
.

Niżej podpisany/a:
Katarzyna Barańska
Archiwum Etnograficzne, UW
00-046 Warszawa
archiwum.etno@gmail.com

  Wasze komentarze / opinie ( 31 )  

Bądźmy po prostu dla siebie ludźmi (Polak)
29-04-2010 ( odpowiedz )
Przestańmy się kłucić. Nie dzielmy się na wyznania, rasy, czy nacje. Bądzmy po prostu ludźmi i szanaujmy się. Szacunek dla zmarłych nie wymaga komentarza.
MY family is from RADOM ( LIOR DREZNER )
31-03-2010 ( odpowiedz )
A lot of them died in this bed war.. The POLISH people took our houses and properties after the war for themselves,it coct milions// if you are human a least take care for our cemeteries-bealive me ,you made enough money from the jewish people.
Kazdy zmarly zasluguje na szacunek nie wazne skad pochodzi ( Isabella )
27-03-2010 ( odpowiedz )
jakiego koloru skory jest i jakiego wyznania !!! Wiekszosc Polakow w ostatnich latach posiada brak kultury!!! Jezeli chodzi o Arabow ,to nie powinni ich bronic poniewaz oni wspomagali Hitlera a okolo 500.000 Arabow zglosilo sie na ochotnika do oddzialow SS w Afryce. Wiec nie porownujcie ich do Powstancow !!!! Zydzi wniesli postep do Polski i wiekszosc zasymilowala sie z ludnoscia miejscowa, walczyli tak samo za kraj jak my , wiec nalezy im sie szacunek. Nasi drodzy wladcy zmyslnie to sobie obmyslili, dali knajpy Zydom i sciagali z nic krocie ,ktore to Zydzi podawali dalej. W ten sposob rzadzacy byli cacy a Zydzi be !!! Tak samo dzisiaj funkcjonuje urzad skarbowy!!!Czy wy wiecie ,ktore wejscie do miasta bylo przeznaczone dla Zydow do XVIII wieku, wejscie dla tchrzody i Zydow oraz 2 wejscie dla mieszkancow .Obie strony nie byly w 100 % czyste ,po obu stronach zdarzaly sie rozne rzeczy. Panstwo powinno opiekowac sie wszystkimi cmentarzami , katolickimi, Zydowskimi, Prawoslawnymi, Ewangelickimi ,bo Panstwo zbiera od wszystkich podatki!!! Szacunek nalezy sie wszystkim zmarlym pochowanym na terenie POLSKI !!! Przeczytajcie ksiazki historycznei nauczcie sie myslec sami. Dzisiaj wielu Polakow znow mieszka za granica ,czy chcelibyscie zeby ktos za 50 lat , robil sobie balangi na ich grobach, wyjmowal zmarlych z grobu, niszczyl ich groby ,itd itp!!! rzadacie od innych kultury to wpierw sami musicie byc okey !!!!
      Walczący Żydzi (gość)
27-03-2010 ( odpowiedz )      
Proponuję poszerzyć swoją wiedzę na temat walki Żydów w Polsce. Zwłaszcza na Kresach po wkroczeniu sowietów w 1939. Walczyli oni owszem, ale ramię w ramię z sowietami przeciwko wycofującym się oddziałom WP. Dochodziło do tego, że wojsko musiało zdobywać miasta powiatowe aby móc przejść dalej. Po klęsce wrześniowej rozbite polskie oddziały starały się przejść na tereny zajęte przez Niemców i tam były rozwiązywane bo na Kresach każdego żołnierza WP, którego złapali nasi współbracia, przekazywali NKWD. Zresztą powojnie równie dzielnie walczyli w szeregach UB i KBW.
Sami niech sobie utrzymują (realista)
26-03-2010 ( odpowiedz )
Po takim zachowaniu - niech sami sobie utrzymują swoje cmentarze: http://wiadomosci.gazeta.pl/Wiadomosci/1,80269,7705679,Polscy_poslowie_zat rzymani_w_Izraelu.html
Cmentarz żydowski w Warszawie (świadek jechowy)
14-03-2010 ( odpowiedz )
Nie widzę komentarza warszawskiej gminy żydowskiej, chyba, że rabin też śle pisma do HGW, ale bez skutku. Czyżby gmina żydowska chciała wymusić jakąś renowację kirkutu?
      odp. ( Dawid )
14-03-2010 ( odpowiedz )      
Tu chodzi o ratowanie cmentarza, proszę przecztać petycję, co się dzieje aktualnie z cmentarzem.
      wymuszenie? (ola)
16-03-2010 ( odpowiedz )      
Gmina nie potrzebuje niczego wymuszać. Jak stanie się właścicielem będzie mogła starać się o dofinansowanie renowacji kirkutu. To normalne. Jak z każdym zabytkiem.
Postawić pomnik zamordowanym w Gazie. (pasztet)
13-03-2010 ( odpowiedz )
Proponuję, by w tym miejscu, postawić pomnik wszystkim Palestyńczykom, zamordowanym przez izraelskich terrorystów, w Gazie, i wielu innych miejscach.
      odp ( Dawid )
14-03-2010 ( odpowiedz )      
petycja dotyczy, cmentarza naszych współbraci, sąsiadów, ludzi wspólnie z naszymi dziadkami walczącymi o wolną i niepodległą Polskę, ludzi którzy tworzyli naszą wspólną kulturę. I chyba nie zna Pan dokładnie sytuacji na Bliskim Wschodzie i polityki palestyńskich zamachowców-terrorystów, którzy są gotowi wystawić cywilów jako żywe tarcze obronne,itd.
      A gdzie postawisz Pomnik wszystkim zamordowanym Zydom ( Isabella )
27-03-2010 ( odpowiedz )      
w czasie II wojny Swiatowej przez Arabow
podsumowianie ( Dawid )
12-03-2010 ( odpowiedz )
Czytając niektóre opinie, po prostu jest mi żal osób które nie mają zielonego pojęcia o czym piszą. A wszystkie tego typu teksty, które można przeczytać niżej – negujące petycję, biorą się z braku wiedzy i patologii. Człowiek normalnie myślący, nie koniecznie wykształcony, z ułożonym systemem wartości, nie wydaje takich opinii. Popieram petycję, a osoby które uważają, że petycja, nie jest skierowana do odpowiedniego organu sprawującego opiekę, niech trochę się zastanowi. Najważniejsze jest to że owa petycja została wystosowana, władze miasta, w razie potrzeby, przekazać mogą tę sprawę dalej do odpowiednich organów państwowych. Pisząc podania i petycje, przeważnie kierujemy je pierwszorzędnie do Urzędu Miasta. Prezydent miasta powinien dbać o wizerunek miasta, i do niego również należy ochrona dóbr kultury. Poza tym nie chodzi tu o politykę, tylko o pamięć i szacunek dla zmarłych, bez względu na pochodzenie i wyznanie. Gdyby chodziło o wandalizm na chrześcijańskim cmentarzu, zrobiła by się straszna afera na całą Polskę. Wstyd mi za nasz naród, brak szacunku jest wszechobecny, jest to godne pogardy. Należy walczyć z każdym przejawem chuligaństwa i rasizmu.
w sprawie własności (ola)
11-03-2010 ( odpowiedz )
Widzę u niektórych komentatorów (vide mzpr) rażący brak wiedzy w sprawie własności cmentarza. Odsyłam do przepisów prawa. Teren należy do Skarbu Państwa, a mieniem Skarbu Państwa, z pewnymi wyjątkami jak chociażby mienie wojskowe, zarządza starosta powiatu. W przypadku m. st. Warszawy, które jest miastem na prawach powiatu, zarząd sprawuje Prezydent miasta. Zamiast pisać głupoty, można sobie przynajmniej sprawdzić w internecie pewne informacje...
w sprawie opieki nad cmentarzem zydowskim na Brodnie ( nie ma )
11-03-2010 ( odpowiedz )
Skoro wlascicielem brodnowskiego kirkutu jest Skarb Panstwa,to uwazam,ze wladze panstwowe powinny objac cmentarz zydowski nalezyta opieka.Moga oczywiscie przylaczyc sie do tego wszyscy Ci,ktorym lezy to na sercu.Barbara Wegier
Idee ( Mutabsajjid )
08-03-2010 ( odpowiedz )
Nasze jasno, wzbraniając się od głupich haseł ideowych, nie mających znaczenia w tej sprawie. Może co najwyżej budujących stronnictwa. Były cmentarz jest nieruchomością a petycja przesadnie podkreśla jego znaczenie żądając więcej niż się jej należy, oczywiście w ramach nieuczciwej polityki sloganów "o antysemityzm" która w Europie działa jak czerwona płachta na byka. Fakt degradacji byłego cmentarza żydowskiego nie powinien być czymś szokującym, chyba że ktoś chce wystąpić z procesem do sił natury. Zwiedzając parę opuszczonych mogił na cmentarzach Rembertowskim czy Marysińskim dostrzegłem jak bezwzględna na "szacunek dla zmarłych" ona jest. Nie więcej znaczące są slogany o dewastacje. Popadanie w panikę z powodu, że paru nieokrzesanych i głupich młodych ludzi pomazało obiekty użyteczności publicznej jest szaleństwem. Na ul. Waszyngtona na Pradze na kilku blokach od strony komunikacyjnej widnieje perę napisów "White power" lub podobnej treści. Na nowy most Świętokrzyski jest usmarowany wszystkimi możliwymi hasłami. Oczywiście funkcje wspomnianych obiektów są różne, jednak przyczyna ta sama: chuligaństwo. Uważam że znacząco lepszym pomysłem na rozwiązanie problemu cmentarza żydowskiego będzie założenie organizacji upamiętniającej zmarłych żydów z funduszem na renowację i utrzymanie miejsc im poświęconych. Zamiast natomiast oskarżeń o zaniedbanie wystąpić o dotację od rządu na ww. cele. Pozdrawiam
Odnośnie apelu; apel do organizacji Żydowskich ( Bogumił )
08-03-2010 ( odpowiedz )
Smutne. Szkoda, że tak się dzieje. Inne wyglądają podobnie; mogę przesłać zdjęcia z Otwockiego cmentarza, a w pobliżu są turnusy w Śródborowiance. Aż nasuwa się prośba o uaktywnienie UTW przy Fundacji Shalom; wykład n/t symboliki macew i prace porządkowe słuchaczy UTW. Sam zgłaszam bardzo chętnie swój udział w tych pracach. A dopiero następne kroki to apel o pomoc do władz miasta.
Petycja jest skierowana do niewłaściwej instytucji (mzpr)
08-03-2010 ( odpowiedz )
Niestety autorka petycji myli się twierdząc, że prezydent Warszawy jest reprezentantem Skarbu Państwa. Jeśli teren cmentarza rzeczywiście należy do tego ostatniego, to oznacza ze władze samorządowe nie mają żadnych praw do tego terenu. Zresztą uważam, że tego typu działalność powinna być domeną organizacji społecznych i oddolnych inicjatyw a nie państwa.
      Do kogo zaadresować (Moryc)
27-03-2010 ( odpowiedz )      
Może petycja skierowana do niewłaściwego urzędnika, ale do właściwej osoby!!! Każdy Żyd powinien dbać o groby swoich rodaków.
popieram prośbę o zadbanie cmentarza (alicja)
08-03-2010 ( odpowiedz )
Popieram prośbę o zadbanie cmentarza i przekazanie pod opiekę Gminy Żydowskiej.Godność każdego człowieka należy szanować i miejsce Jego pochówku też.Akty wandalizmu jak donoszą media zdarzają się na każdym cmentarzu.Moim zdaniem należy ograniczyć punkty sprzedaży alkoholu tylko do delikatesów i pabów(a w delikatesach po godz.16)-wtedy mniej będzie pijanych wandali i łatwiej będzie ich upilnować przez służby porządkowe.Wybudować więcej basenów i kortów i boisk aby młodzi ludzie mieli gdzie wyładować swoje codzienne stresy pozytywnie,a nie uciekali w alkoholizm i potem dewastowali.Uczyć w domach i szkołach i mediach szacunku do człowieka żyjącego i miejsc Jego spoczynku po śmierci.
aj waj aj waj (Radislav)
08-03-2010 ( odpowiedz )
Precz z syjonistami. Lepiej byście złożyli petycję w sprawie pejsowych lobbujących przeciw postawieniu Krzyża na żwirowisku pod obozem w Oświęcimiu. Żeby Polacy we własnym kraju nie mogli swoim pomordowanym przodkom krzyża postawić w miejscu narodowej kaźni. Paranoja! Palestyna dla Palestyńczyków! Syjoniści won z Palestyny. Niech żyje wolna Palestyna !!!
      Radislavie, mam nadzieje ze umrzesz, a z toba cala rodzina. ( witek )
12-03-2010 ( odpowiedz )      
Oby na raka kosci. Chcialbym bys wiedzial ze znikasz z tego swiata.
Popieramy petycje o cmentarz ( Wiokinga19460509 )
06-03-2010 ( odpowiedz )
W Wenezueli cmentarze publiczne sa w okropnym stanie, nikt ich nie pilnuje, zatomiast prywatne sa w najlepszym stani. W caracas, Gmina Zydowska zajmuje sie naszymymi cmentarzami, i niema rady, trzeba placic facetom by pilnowali, oczywiscie okratowane, i bardzo pieknie utrzymane. A tez pod nadzorem prywatnej policji. bo inaczej... W kazdym razie to jest HISTORIA, i nie wolno opuscic.
Cmentarze zydowskie ( Walerian )
06-03-2010 ( odpowiedz )
Takich cmentarzy jest wiele.Jestem zdania ze Opieke winni sprawowac z pomoca Polakow, wszyscy woluntariusze! czyli gminy zydowskie. winny apelowac do Polakow. Co innego karanie wandali! Tu policja winna reagowac. Prawdopodobnie policja takze jest antysemicka.Tak wiec popieram apel w czesci dotyczacej ustalenia i karania wandali cmentarzy. Zydow jest malo, cmentarzy duzo. Finansowo nie sa w stanie uporzadkowac cmentarzy. Z pomocva winno pospieszyc panstwo Israel. Wspolnymi silami wraz z gminami i polskimi przyjaciolmi mozna bedzie zabezpieczyc cmentarze, zabytki.Jest to Historia Zydow, ale nie zapominajmy ze to historia Polski takze. Poza tym miejsce spoczynku zmarlych.
wstydza sie pochodzenia (Kundel)
05-03-2010 ( odpowiedz )
Żyd nie przyznaje się, że jest Żydem- i antysemityzm tkwi w społeczeństwie. Gej krzyczy, że jest gejem i tolerancja wzrasta... Szanowoć kogoś, kto sam siebie się wstydzi ? Aczkolwiek historie szanujmy
      idiota (Eliseo)
08-03-2010 ( odpowiedz )      
"Żyd nie przyznaje się, że jest Żydem" za to ty się przyznałeś właśnie do swojej rażącej głupoty.
Ciemnota (brt)
05-03-2010 ( odpowiedz )
A gdzie się podziało dbanie społeczności żydowskiej o tradycje historyczne, przodków, pamięć? Czyżby w orbicie zainteresowania były jedynie dochodowe nieruchomości w Polsce, które miło byłoby przejąć? A opiekę nad cmentarzami lepiej wcisnąć polskiej ciemnocie?
      Dbac o cmentarze mialby kto ( witek )
12-03-2010 ( odpowiedz )      
gdyby tobie podobni nie zlikwidowali Zydow z naszego spoleczenstwa. A jesli ktos z twojej rodziny ukradl mienie zydowskie to raczej powinienes oddac, a nie pyszczec jak polskojezyczny smiec na to ze ktos domaga sie swojego. Zreszta jeszcze sie nie domaga, chcialbym zobaczyc jak wykopuja bekarty szmalcownikow z zagrabionych posiadlosci.
Popieram przekazanie cmentarza pod opiekę Gminy Żydowskiej (Warszawianka)
05-03-2010 ( odpowiedz )
Nie szanując innych nie możemy liczyć na szacunek. Tolerancja w stosunku do innych jest przejawem stosunku do siebie, ludzie którzy nie akceptują siebie nie są wstanie tych uczuć przenieść na świat otaczający ich - to jest największy problem nie tylko w Polsce ale na całym świecie. Każdy z nas ma prawo do szacunku i obowiązek szanowania innych, to samo dotyczy ludzie mieszkający na terenach Polski bez różnicy na wyznanie, narodowość oni też mają prawo do szacunku oraz obowiązek do szanowania nas Polaków - jeśli się za nich nie uważają. Jestem za przekazaniem cmentarza pod opiekę Gminie Żydowskiej. Pragnę jednak przypomnieć jako Warszawianka i osoba która ma pochowaną rodzinę na warszawskich cmentarzach, że akty wandalizmu dotyczą również innych cmentarzy - tzw. NASZYCH. Może należy zacząć myśleć w kategoriach Nasz wspólny dom, jedna historia POLSKI - a nie NASZE, WASZE!
oddać gminie żydowskiej... (pseudonim)
05-03-2010 ( odpowiedz )
i niech sobie pilnują. A jak nie zechce wziąć zrobić park i dbać jak należy.
      Oddac wszystkie cmentarze w Polsce miastom ( Abraham Nanes )
05-03-2010 ( odpowiedz )      
Gmina zydowska ma 5 osob na obsluge tysiecy cmentarzy. Poza paru wyjatkami, jak przyjezdzaja krewni zmarlych z zagranicy, oni tych cmentarzy nigdy nie widzieli na oczy. A odpowiedzialnisc za niedbanie spada oczywiscie na "antysemitow".
           Trzeba tylko chcieć ( derban )
16-03-2010 ( odpowiedz )           
Panie Nanes. To co Pan pisze jest mniej niż więcej prawdą. Pośród członków Gmin Żydowskich w Polsce na pewno znalazłoby się co najmniej 100 mężczyzn-Żydów, którzy po odpowiednim przeszkoleniu na zasadzie wolontariatu sprawowaliby opiekę nad żydowskimi cmentarzami. Niestety tak się nie stanie bo Zarząd ZGWŻ uważa, że my, starsi od nich Żydzi możemy tylko siedzieć w domach i czekać na śmierć. Pozdrawiam, Jerzy Bander, członek GWŻ w Warszawie.

1

Powyższy dokument został napisany i opublikowany przez Katarzyna Barańska, Archiwum Etnograficzne, UW. Petycje.pl i ich administrator, nie maja żadnego wpływu na treść tego dokumentu. Jeśli uważasz, że powyższy dokument narusza zasady regulaminu serwisu, prosimy o powiadomienie regulamin@petycje.pl.