09-02-2012
Podpisy
Za petycją:
1,497
(1,125)
Przeciw:
19
(16)
Wizyt:
27,867,259
Podpisów:
1,410,541
Dokument >> Petycja
Dokument Nr 4906
Tancerz to nie zabawka!
Poznań
04-02-2010
Do:
Prezydent, Sejm, Rząd,Parlament
00-583 Warszawa, Al. Ujazdowskie
1/3; 00-902 Warszawa, ul.
Wiejska 4/6/8
List otwarty do polskiego Rządu i Parlamentu
Nad środowiskiem zawodowych tancerzy w Polsce zebrały się gradowe
chmury! Nasza niewielka, w skali kraju licząca zaledwie ok. 700 osób,
grupa zawodowa
została pozbawiona prawa do wcześniejszej emerytury.
Praca, którą wykonujemy jest wyjątkowa. My, artyści baletu, swoje
zdrowie składamy na ołtarzu sztuki. Już jako dzieci rozpoczynające naukę
w trzeciej klasie szkoły podstawowej, pozbawieni jesteśmy beztroskiego
dzieciństwa, które mają nasi rówieśnicy. Przez dziewięć lat
poza zwykłymi przedmiotami żmudnie uczymy się arcytrudnej sztuki tańca.
Nie wszyscy wytrzymują fizycznie i psychicznie, wiele dzieci odchodzi.
Taniec klasyczny deformuje nasze ciała. Mężczyźni mają zniszczone stawy
biodrowe, a kobiety stopy, które na co dzień są uwięzione i skrępowane
w pointach.
Wszyscy mamy zniszczone kręgosłupy i kolana. Kontuzje, urazy, zranienia,
stres oraz walka z fizjologicznymi ograniczeniami to dla nas codzienność.
Piękno baletu rodzi się w bólach. Dosłownie. Naszym zadaniem jest, aby,
widz oglądający przedstawienie tego nie dostrzegł. Wszystko ma
sprawiać wrażenie lekkości i zwiewności. Jest to możliwe tylko dzięki
naszym trudom i poświęceniu.
Zarobki tancerzy są skandalicznie niskie. Oscylują koło 1000 - 1200 zł
netto, a młodych, przychodzących świeżo po szkole, wynagradza się jeszcze
marniej. Mimo to staramy się godnie żyć. Tak jak inni, mamy rodziny,
dzieci i bliskich, za których jesteśmy odpowiedzialni. Nie jest lekko...
W takiej sytuacji odebranie nam jedynego przywileju, który dotychczas
posiadaliśmy - wcześniejszej emerytury - możemy odczytywać, jako próbę
zlikwidowania naszej grupy zawodowej.
Ponadto, kto chciałby oglądać 55-letnią balerinę lub 65-letniego
Tancerza i ich ból?
Apelujemy do Rządu, Sejmu, Senatu, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz wszystkich innych
osób władnych zmienić nasz i tak już marny los.
PRZYWRÓĆCIE NAM WCZEŚNIEJSZE EMERYTURY
Z góry serdecznie dziękuje za każdy pozytywny głos!
Niżej podpisany/a:
Natalia Trafankowska
61-701 Poznań
autor4906@petycje.pl
Wasze komentarze / opinie ( 29 )
Moje 3 grosze
(
B-boy Prezes
)
17-06-2010 (
odpowiedz
)
cdn. tańczyć. Nikt nie zatrudni słabego tancerza, kto chciałby oglądać słaby spektakl? Dlatego nasz zawód tak różni się od normalnego siedzenia za biurkiem. Nigdy nie liczyłem na duże pieniądze z tego, po prostu aby wyżyć na średnim poziomie. Wcześniejsza emerytura była przywilejem tej ciężkiej pracy jaką się wykonywało w ciągu tych 30 lat. Oczywiście są osoby, które zarabiają duże pieniądze z tańców, ale ich jest niewiele. Tak samo choreografów z prawdziwego zdarzenia. Jeżeli jeden na 10 tancerzy zacznie pracować jako choreograf, to jeden z 10 takich choreografów coś osiągnie, natomiast 99 innych osób dalej będzie robić to co zawsze. Nie oceniajcie tancerzy krytycznie, ale jeśli już chcecie to zrobić, prosiłbym Was, abyście przynajmniej przez pół roku codziennie wyszli na dwór, pobiegali 2 godziny non stop, potem zrobili 1 godzinę siłówki(pompki,brzuszki), a potem jeszcze 2h biegali i znów godzina siłówki. Potem pomnóżcie to razy 25 lat i zobaczcie ile Nas to pracy kosztuje. Od razu zaznaczam - nie patrzcie przez pryzmat, że jak głupki biegami i robimy pompki(to jest tylko przykład ile pracy dziennie wkładamy w to co potem widzicie na scenie), a jeśli ktoś by chciał dokładniej dowiedzieć się co składa się na taniec i pokazy taneczne - kontakt jest. Pozdrawiam
Moje 3 grosze
(
B-boy Prezes
)
17-06-2010 (
odpowiedz
)
Chcę powiedzieć, że osoby które nigdy nie tańczyły i nie miały podobnego "hobby" które można było pokochać i absorbowało większość wolnego czasu, nie zrozumieją tego dlaczego to robimy. To jest coś więcej niż praca, to jest pewien styl życia. Codzienne treningi po 5-8 godzin, żeby w ciągu jednej godziny jak nie 5-10 minut zaszokować widzów czymś niesamowitym. Wcześniejsza emerytura była podyktowana tym, że jest to zawód fizyczny, bardzo przeciążający ludzkie ciało. Teraz ze względu na trudną sytuację państwową politycy szukają cięć budżetowych wszędzie. Chciałbym jakoś pokazać na przykładzie innym osobom o co tu chodzi: nikt nie zatrudni 65 letniej babci na budowie wieżowca jako osobę dźwigającą cegły, a nawet jeśli by pracowała to nie wiem ile czasu by dała radę (to drastyczny przykład;d); albo osoby po studiach prawniczych. Bardzo się męczą na studiach, też wiele osób ma problemy, żeby zdać i zostać prawnikami, notariuszami. Gdy już im się udaje, mają znacznie lżejszą pracę, ponieważ ich nauka ograniczała się do umysłowej pracy. Później tylko pracują mając tą wiedzę, którą zdobyli, nie muszą codziennie przez całe życie tak jak na studiach te same regułki zakuwać w kółko, ponieważ już je pamiętają(może muszą się dokształcać z nowych przepisów...). Sprawa inaczej ma się do tancerzy i innych tego typu zawodów, tutaj trzeba pracować nad ciałem, ćwiczyć mięśnie, rozciągać, wzmacniać... jeśli się przestanie ćwiczyć, forma spada, mięśnie słabną, a wtedy już się nie będzie...cdn
jeśli macie ochotę tracić zdrowie
(altkin)
02-06-2010 (
odpowiedz
)
to jest to wasza prywatna sprawa. Ewentualne reklamacje proszę kierować do rodziców, którzy pozbawili was beztroskiego dzieciństwa i zmusili do tańczenia. Zasady powinny być jednolite dla wszystkich - a jeśli wykonywanie danego zawodu jest niemożliwe po osiągnięciu jakiegoś wieku, to zawsze można się przebranżowić na te kilka lat pozostajacych do emerytury.
przesada przesada
(ona17)
05-05-2010 (
odpowiedz
)
tancze, od wielu lat, kocham to robic, ale jak bylam mniejsza nie meczylam sie tym ze tancze, dziekuje rodzicom za to ze wybrali mi ta droge, a wy napisaliscie jakbym plakala z bolu, a ktos mnie trzyma i karze tanczyc, wee, a polowa tych tancerzykow nawet 1000 nie powinna dostac, banda darmozjadow... ycd 5min wielkie gwiazdy
ZGADZAM SIĘ!
(Ewka)
05-05-2010 (
odpowiedz
)
Nie zabierajcie tego tancerzom, ten zawód jak każdy inny jest ważny. Gdyby człowiek zrobił tak jak pisała Pani niżej, czyli nie robił zawodu ze swojego hobby czy pasji, to nie miałaby Pani co oglądać w tetrze, bądź na różnych innych scenach. Jeżeli ktoś postanawia przejść przez całe życie ciężko pracując, żeby się doskonalić w tym kierunku, zrzuca na siebie ogromną odpowiedzialność. To nie jest ' bajka ', tancerze ciężko pracują godzinami, tygodniami, miesiącami - aby występ był jak najbardziej doskonały, aby po nim człowiek otworzył oczy z niedowierzaniem, ze łzami w oczach, bądź z uśmiechem na ustach. Każdy człowiek jest wrażliwy, tancerz przeżywa to 2 razy mocniej, przez to co robi nacodzień. Ja jestem jeszcze młodą osobą, ale chce 'przetańczyć' swoje życie, tylko patrząc na to co się dzieję, boję się podejmować takie decyzje. Zgadzam się z tą petycją, NIE ZABIERAJCIE NAM MOŻLIWOŚĆ PRACY!!
NIE ZABIERAJ PRZYWILEJOW TANCERZOM
(Ula)
05-05-2010 (
odpowiedz
)
Ten zawod jest specyficzny i nieracjonalny jest pomysl zeby zabrac wczesniejsza emeryture. Kariera sie konczy juz przed 30tka czesto.
wcześniejsza emerytura
(Jaroslaw Wilczynski)
24-04-2010 (
odpowiedz
)
Przykro mi bardzo, ale nie uważam waszego zawodu za ważny na tyle, żeby płacić wam z moich podatków wcześniejszą emeryturę. Żałuję, że przywilej ten nie został utrzymany dla osób ktore są już tancerzami. Nikt nie lubi jak mu sie zmienia reguły w trakcie gry. Jednak nowych tancerzy jakoś mi nie żal.
Emerytury
(Małgorata Buczma )
16-04-2010 (
odpowiedz
)
Byc tancerzem to nie wybór rodziców prawdziwy tancerz z tym się rodzi to talent i powołanie, aby to profesjonalnie udoskonalić musi ciężko pracować . Chce przekazać to innym - widzom , stając na scenach teatrów i odtwarzając tak wielkie dzieła jak Czajkowski czy Moniuszko musi dyc doskonałym . I robi to chętnie , ale niestety do czasu . Nikt nie chce widziec łabędzia w pięćdziesiatej wiosnie i faktycznie zdrowie nie pozwala . Jestem jak najbardziej za.
Może jeszcze dopłaty do baletek?
(
Marcello
)
02-04-2010 (
odpowiedz
)
Bez przesady. Chcecie kicać po scenie całe życie - a później macie pretensje że macie problemy ze zdrowiem?! Skąd w ogóle Pani wzięła te kwoty zarobków?! Prawda jest taka za ta wasza 700 osobowa grupka - to po godzinach choreografowie o diametralnie innych zarobkach.
?
(Agnieszka)
16-04-2010 (
odpowiedz
)
Jesteś pewien? Że każdy z nich ma szansę, czas i siły na to? Zapotrzebowanie na tancerzy-choreografów klasycznych nie jest aż tak wielkie. Może zauważyłeś, że najwięcej to teraz zarabiają tancerze amatorzy, wyspecjalizowani w jednej dziedzinie (new style czy dancehall), przebijający się do TV i zakładający szkoly tańca dla młodzieży, która płaci rzeczywiście kupę kasy, żeby osiągnąć poziom :):):) YCD. Tancerka w teatrze do południa ma próby, po poludniu spektakle. Wieczorem pada na twarz (ewentualnie siada przy necie i czyta bzdury na swój temat :) ). Zarobki w teatrach sa właśnie takie.
Jestem za
(Wiolonczelistka)
28-03-2010 (
odpowiedz
)
Jestem absolutnie za tym, aby oddać tancerzom to, co zawsze mieli. Sama nie jestem tancerką, ale mocno związałam się z Teatrem Wielkim w Warszawie, prócz tego mam sporo znajomych tancerzy a nawet Ciocię po szkole baletowej. Ciocia nawet nie pracując później w zawodzie, przez różne zwyrodnienia spowodowane nauką baletu w tej chwili nie może wykonywać wielu prac domowych ze względu na sztuczny staw biodrowy, który wstawiono jej w wieku lat 60. Już wcześniej miała ogromne problemy z nogami i gdyby została w balecie... nie wyobrażam sobie jej tańczącej na scenie i jednocześnie rozsypującej się. Wiadomo, że każdy w swojej pracy może nabawić się chorób zawodowych. Ja jako wiolonczelistka właśnie muszę leczyć obciążenie ścięgna w lewym nadgarstku. Nie jest to nic przyjemnego, ale w innych zawodach niż taniec można uniknąć bólu kręgosłupa tudzież innych dolegliwości. Można chodzić na basen, można ćwiczyć, można siedzieć tak jak należy siedzieć, żeby nic nikogo nie bolało. Tancerze niestety wykonują pracę przy której nic im w bólu nie pomoże. Choćby i pływali i gimnastykowali kręgosłup to na kompletnie zmiażdżone palce u stóp lub problemy z kolanami, z biodrami nic im nie pomoże. Dlatego wcześniejsza emerytura jak najbardziej się należy. Już wcześniej ją mieli i nie rozumiem kto wpadł na pomysł odebrania tego przywileju. Życzę tancerzom powodzeni w odzyskiwaniu ich praw. Pozdrawiam
Tance
(
Walerian
)
06-03-2010 (
odpowiedz
)
Tatry, film, opery, operetki itp czyli kultura winna byc sprywatyzowana. Wowczas sprawy emerytalne beda ustalac zwiazki zawodowe tancerzy ( jesli takowe powstana) z dyrekcjami Teatrow Baletu. Ciagle jeszcze w Polsce mamy mentalnosc koministyczna, panstwo niech da i juz, . A panstwo musi zabrac komus, aby dac!
petycja
(mucha)
03-03-2010 (
odpowiedz
)
Po pierwsze petycja taka powinna być poparta rzetelnymi badaniami lekarskimi. Po drugie dokładną analizą możliwości przekwalifikowania się osób w wieku 40-45 lat. Po trzecie analizą perspektyw rozwoju zawodowego tejże grupy. Powyższe z pewnością pomogłoby uwiarygodnić jak i zweryfikować skalę niewatpliwie istniejącego problemu tancerzy zawodowych.
haha
(
leih
)
26-02-2010 (
odpowiedz
)
To jakiś żart??? A na co się umawialiście, zaczynając kariere jako tancerze? Ze zapłacą Wam w wieku X? To niech płacą! Nikt nie ma Wam prawa odbierać praw nabytych - ktokolwiek to robi, jest bandytą i nie szanuje podstawowych zasad prawa rzymskiego. Jesli Wam te prawa, przyznane wczesniej, odebrano - popieram. Natomiast jeśli domagacie się PRAWA do wczesniejszej emerytury (wiedząc wczesniej, ze takowej opcji nie bedzie) - to przykro mi, ale protestuję. Protestuję też w ogóle przeciwko państwowym emeryturom (jakimkolwiek). Z zachowaniem oczywiscie praw nabytych przez obecnych emerytów (i tych , którym je obiecano, proporcjonalnie do stazu pracy). Wszystko co poza tym - rozwiązać ZUS, oddać ludziom pieniądze - niech kazdy bedzie kowalem własnego losu. I nie biadoli, ze zarabia 1200 zł. To jego zycie, jego emerytura, jego los. Z uszanowaniem,
A nie możecie się zająć czymś rozsądnym?
(Terka)
25-02-2010 (
odpowiedz
)
Też bym sobie chętnie przetańczyła całe życie, ale "życie nie je bajka", jak mówi przysłowie. Lubię tańczyć, uwielbiam malować, parę innych miłych sposobów spędzania wolnego czasu też bym wymyśliła, ale życie osób dorosłych musi cechować się odpowiedzialnością, nie tylko za siebie, ale za własne, stworzone przez nas rodziny. Owszem, mogę sobie raz na tydzień potańczyć jak akurat mam na to czas, siłę i nie mam w tym czasie palących obowiązków, ale w życiu nie przyszłoby mi do głowy robić z hobby zawodu i na dodatek domagać się za to przywilejów.
szok
(kama)
01-03-2010 (
odpowiedz
)
powyzsza wypowiedz jest ponizej wszelkiej krytyki.
Brak mi slow
(
Misza
)
02-03-2010 (
odpowiedz
)
Powiesz mi moze ze nigdy nie bylas w teatrze, kinie... nie bralas udzialu w wydarzeniach kulturalnych... muzyk czy tancerz czy jaki kolwiek artysta musi sie poswiecic pasji... inaczej bedzie to tylko hobby o ktorym Ty mowisz... jesli chcesz cos robic dobrze musisz byc w tym w 100%... tancerze pracuja ciezko cale zycie za marne grosze by miec satysfakcje ze robi sie to dla kogos!!! pozdrawiam i zycze szczescia...
???????????
(marta)
03-03-2010 (
odpowiedz
)
Jestem zszokowana i bardzo poruszona brakiem jakiegokolwiek szacunku w Twojej wypowiedzi!!! To krzywdzace i niesprawiedliwe! Moze to tylko wynikac z braku wrazliwosci, nie tylko artystycznej, ale i zwyczajnie ludzkiej. Najwyrazniej nie masz jakiegokolwiek pojecia czym jest sztuka tanca (sztuka tanca scenicznego, a nie skakania na parkiecie dla relaksu). Z calym szacunkiem dla Twojego "hobby", ale ja nawet w moje hobby wkladam serce! Taniec jest doglebnym przezyciem, zrodlem radoci i wzruszen, ale takze bolu i ciezkiej, katorzniczej pracy. Wymaga poswiecenia i idealizmu, dyscypliny i samozaparcia w dazeniu do celu; wszystko to wartosci bardzo przydatne rowniez w "normalnym" zyciu. Czy kadego artyste, niezaleznie jaka dziedzine sztuki uprawia, osadzasz w podobny sposob? Czy nigdy nie bywasz w teatrze, w kinie, nie sluchasz muzyki, nie czytasz literytury???? Te wszystkie dziedziny to sztuka; sztuka wzbudzania emocji, sztuka uszlachetniania i uwrazliwiania. Nie chce insynuowac, ze jestes zgorzkniala i niezbyt szczesliwa osoba, choc to by moze w pewnym stopniu tlumaczylo Twoj punkt widzenia. Jednak troche optymizmu, wrazliwosci i otwarcia na to co nieznane oraz chec i gotowosc poznawania nowego, niesamowicie poszerzaja horyzonty.Jak najbarziej wskazane dla wszystkich! Wiem o czym mowie bo od 23 lat moim zyciem jest taniec!!! Zycze troche radosci i piekna w zyciu!
tacy są ludzie
(anna)
05-03-2010 (
odpowiedz
)
Chciała bym wieżyć, że ta wypowiedź była napisana nieświadomie. Prosze zapoznać się z tematem i wtedy wypowiadać na forach. Ja nie jestem tancerzem, ale abnegatem równieź nie. Pozdrawiam i proponuje, więcej tolerancji i szacunku do ludzi, no i oczywiście mniej zawiści.
Żałosne.
(Agnieszka)
16-04-2010 (
odpowiedz
)
Żenująca wypowiedź. Fakt. Proponowałaby autorce zająć się czymś rozsądnym, zamiast wyglaszać opinie w kwestiach, których zwyczajnie nie pojmuje..
wez sie obudz
(do idioty)
05-05-2010 (
odpowiedz
)
idz do szkoly czy cos. na mozg upadles?
Szanowna Pani
(werter)
19-02-2010 (
odpowiedz
)
dostałem linka z tą petycją od znajomego, który zapewne był przekonany, że ją poprę, ale niestety Pani pismo nie trafiło do mnie na tyle, żeby się z Panią zgodzić. Pisze Pani o trudach tego zawodu, z czym oczywiścię się zgadzam, ale przypominam, że nawet jeśli w dzieciństwie taką drogę obrali Wam wasi rodzice, to będąc już w pełni świadomym tego co robicie, nie musieliście skazywać się na te bolące stawy i kręgosłupy. A skoro to zrobiliście, to znaczy, że wam to odpowiadało. Każdy zawód wpływa na nasze zdrowie. Nawet siedzenie przy komputerze powoduje skrzywienia kręgosłupa i wady wzroku i czy w związku z tym uważa Pani, że pracownicy biurowi też powinni zwrócić się o wcześniejszą emeryturę? nie mówię już o sportowcach, górnikach, robotnikach, pomocach domowych i wielu innych. Sam pracuję w instytucji, której od 2012 roku mają wydłużyć wiek emerytalny i jakoś nie piszę petycji do Państwa, zawsze mogę zawód zmienić jak mi nie pasuje... gdyby tak wszyscy zaczęli sie domagać tego co Pani to z tej dziury budżetowej nie wygrzebiemy się nigdy, dlatego radzę nie złościć się na Państwo i nie marnować czasu na walkę z ustawami, tylko kreatywnie pomyśleć jak można się rozwijać w innych kierunkach, aby w wieku 50 lat nie zakładać pointów i nie skakać na scenie. Na pewno macie Państwo pokończone jakieś szkoły, studia i balet nie pochłania całego waszego życia, można zająć się także czymś innym. Pozdrawiam i życzę wszystkiego dobrego
Do obu stron: Za i PRZECIW
(
Monika
)
18-02-2010 (
odpowiedz
)
Szanowni Państwo. Nie opowiadam się za żadną ze stron. Problem jest zbyt złożony. Nie rozwiąże się go przywracając stare przywileje. Z całą pewnością jednak zawodowym tancerzom należy się specjalna uwaga, zastanowienie nad przyszłością, która czeka ich po opuszczeniu sceny. Problem jest bardzo rozległy i nie jest to idealne miejsce aby go rozwiązywać. Do wszystkich Państwa PRZECIW: nie odnoście się lekceważąco do zawodu, o którym w skrytości marzyło wielu z Was, o którym nie wiecie zbyt wiele, którego nie mogłoby wykonywać wielu z Was. Szacunek należy się wszystkim, którzy ciężko pracują, tym bardziej tym, którzy robią to nie na pokaz. Do wszystkich ZA: zastanówcie się czy szybsza emerytura, może podświadomie, szybciej nie czyni z człowieka starca? Czy człowiek czterdziesto kilku letni nie powinien być dalej aktywny? JA JESTEM ZA UMOŻLIWIENIEM TANCERZOM GODNEGO PRZEKWALIFIKOWANIA SIĘ. JESTEM ZA PRZYZNANIEM IM OKRESU OCHRONNEGO, W CIĄGU KTÓREGO ODNAJDĄ SWOJE DRUGIE POWOŁANIE. MONIKA
forma petycji
(życzliwy)
13-02-2010 (
odpowiedz
)
Szanowna Pani Natalio, Jeżeli już wystosowuje Pani petycję do rządu, proszę łaskawie sprawdzić poprawność językową, gramatyczną i stylistyczną tekstu. Oczekuje Pani bycia poważnie potraktowaną, gdy Pani tekst jest infantylny i źle skonstruowany? Takim pożal się Boże pisemkiem może Pani tylko utwierdzić opinię publiczną w przekonaniu, że tancerze to idioci. Pozdrawiam.
Drogi Panie Życzliwy.
(
Roma
)
13-02-2010 (
odpowiedz
)
Czy zwrócił Pan kiedyś na język, którym posługują sie politycy? Czyż nie powinniśmy brać z nich przykładu? Osobiście nie znalazłam w petycji błędów językowych, gramatycznych, czy stylistycznych (chociaż mogę się mylić), jedynie same kolokwializmy. Ale kto nie używa kolokwializmów? Napisane przez Pana "pożal się Boże pisemkiem" także jest kolokwializmem. Oczywiście my, zwykli śmiertelnicy powinniśmy traktować sprawę poważnie i zwracać się niezwykle grzecznie to polityków, którzy (w znacznej większości) nie potrafią pomyśleć o nieproporcjonalnie do włożonego wysiłku zarabiających artystach. Pani Natalio, jesteśmy po Pani stronie!
A może autor komentarza wystawia sobie kiepską opinię?
(Aga)
16-04-2010 (
odpowiedz
)
Hmm.. Petycja jest od człowieka, kochającego swój zawód, mającego pasję i proszącego o przywrócenie mu jego praw. Gdyby napisała Ją "mądrala" cytująca paragrafy, swterdziłabym, że jest kłamcą. Tancerka - polityk? Tancerka - prawnik? Niee.. Tancerz to piękna wrażliwa dusza, ogromny talent i dystans do spraw przyziemnych, jak np poprawność językowa. Poza tym petycja napisana jest dobrze. Od siebie, od serca. Prawdziwa.
odp
(fghj)
28-04-2010 (
odpowiedz
)
Po pierwsze to żadne prawo tylko przywilej. Po drugie "Tancerz to piękna wrażliwa dusza, ogromny talent i dystans do spraw przyziemnych, jak np poprawność językowa"- emerytura to bardzo przyziemna sprawa. Bardziej niż poprawność językowa ;)
bez urazy
(jako)
05-05-2010
Poprawnosc jezykowa jest wazna. sprawa tez. tancerze powinni umiec pisac, zgadza sie, ale to osobna petycja. tu wazniejsze jest czy nalezy im sie wczesniejsza emerytura czy nie. wszystko inne to dekor
Pan Życzliwy
(autorka)
09-11-2010 (
odpowiedz
)
Najmocniej przepraszam ale jednak odpowiem iż język polski, to nie mój język narodowy! Nie uczono mnie go również w szkolę. Sama się uczyłam i uczę się nadal z zamiłowania do kraju, którego już jestem obywatelem.
1
Powyższy dokument został napisany i opublikowany przez
Natalia Trafankowska
. Petycje.pl i ich administrator, nie maja żadnego wpływu na treść tego dokumentu. Jeśli uważasz, że powyższy dokument narusza zasady regulaminu serwisu, prosimy o powiadomienie
regulamin@petycje.pl
.