Wizyt: 76,057,655
Podpisów: 2,424,463
Dokument Nr 13022
Gdańsk 27.04.2018

Petycja w sprawie utrzymania ruchu kolejowego w kierunku Kaszub


Podpisy za petycją: 1,789 (1,372)
przeciw: 0 (0)

Do:
Minister Infrastruktury

Ministerstwo Infrastruktury
ul. Chałubińskiego 4/6
00-928 Warszawa

22 630 11 00
sekretariataadamczyka@mi.gov.pl


My, niżej podpisani, zwracamy się z prośbą o utrzymanie połączeń kolejowych z Kaszubami w trakcie modernizacji linii 201 Gdynia -
Kościerzyna - Bydgoszcz, poprzez rewitalizację 15-kilometrowego fragmentu linii kolejowej 229 i 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki -
Glincz
Powstanie w 2015 roku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej otworzyło nowy rozdział w komunikacyjnej rzeczywistości Kaszub. Mieszkańcy
Kartuz, Kościerzyny, Żukowa i wielu innych miejscowości zyskali kolejowe połączenie z Gdańskiem. Z roku na rok liczba pasażerów
bardzo dynamicznie rośnie. Zanim ruszył pierwszy pociąg na nowej linii na trasie Kościerzyna - Gdynia, z pociągów korzystało ok. 40
tys. pasażerów miesięcznie. Dziś na dwóch trasach Kościerzyna - Gdańsk Wrzeszcz - Gdynia oraz Kartuzy - Gdynia miesięcznie
podróżuje w sumie blisko 140 tys. podróżnych (to liczba osób korzystających z przystanków od Rębiechowa do Kartuz i Kościerzyny).
Dla mieszkańców tej części Kaszub kolej to niewyobrażalna poprawa dostępności komunikacyjnej. W końcu mieszkańcy mogą
normalnie dojeżdżać do pracy, a studenci nie muszą szukać stancji w Trójmieście. Kolej oznacza też dostęp do lotniska, oferty
kulturalnej i rozrywkowej Trójmiasta.
Niestety, już niedługo ta rewolucyjna zmiana w sposobie podróżowania może na kilka lat stać się dla mieszkańców Kaszub niedostępna.
Chodzi o plany modernizacji linii (Bydgoszcz) - Kościerzyna – Gdynia. Zakres prac będzie tak szeroki, że kolejarze zaangażowani w
projektowanie prac budowlanych nie ukrywają, iż na prawie całym odcinku od Gdańska Osowej do Kościerzyny ruch zostanie
wstrzymany nawet na 3 lata. Na tym odcinku powstać ma drugi tor, podniesiona zostanie dopuszczalna prędkość z dzisiejszych 90-120
km/h do 140 km/h. Aby tak się stało, potrzebna jest m.in. korekta łuków na najbardziej krętych odcinkach. Konieczna jest więc także
modernizacja istniejącego toru.
Wszystko wskazuje, że – by utrzymać wysokie tempo prac – trzeba będzie zamknąć odcinek Żukowo – Gdańsk Osowa, Żukowo –
Kościerzyna oraz Somonino – Kartuzy. PKP PLK zapowiada, że prace modernizacyjne na odcinku Gdynia – Kościerzyna rozpoczną się
wiosną 2020 r. i potrwają co najmniej do końca 2022, czyli minimum 2,5 roku. Choć mówi się, że mogą przeciągnąć się do 2023 r.
(rozkłady jazdy wejdą w życie w grudniu 2023).
Zatem blisko 140 tys. pasażerów (w skali roku daje to ponad 1,6 mln podróżnych) będzie musiało przesiąść się do autobusów lub
samochodów, a na trasach Kościerzyna - Gdańsk/Gdynia i Kartuzy - Gdańsk wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja
autobusowa. A to oznacza znaczne wydłużenie czasu przejazdu i nieuchronny odpływ pasażerów.


Jest jednak alternatywa: przywrócenie ruchu na linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła – Żukowo Zach. - Glincz - Kartuzy/Somonino.
Eksperci przygotowali rozwiązanie, które pozwoliłoby utrzymać w czasie trwania inwestycji przewozy kolejowe w relacji Gdańsk –
Kartuzy i Gdynia – Gdańsk Wrzeszcz – Somonino (dalej autobus) i znacznie ułatwiłoby podróż do Kościerzyny. Zaproponowali
wytyczenie trasy objazdowej, z wykorzystaniem istniejącej i czynnej w ruchu towarowym linii 234 i 229. Aby tak się stało, PKP PLK
musiałyby wykonać prace utrzymaniowe na ok. 15 km linii z Gdańska-Kokoszek przez Starą Piłę do Glincza, które pozwoliłyby zwiększyć
prędkość pociągów na tej trasie do 70-100 km/h. Z kolei pomorski urząd marszałkowski musiałby wybudować połączenie linii 234 z
PKM - ok. 1700 metrów toru z Gdańska Kokoszek do Gdańska Kiełpinka. Do początku lat 2000 odcinek ten był częścią bocznicy do
bazy paliwowej ORLEN, później został częściowo rozebrany.
W efekcie możliwe byłoby zachowanie dzisiejszej częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk – Kartuzy. Pociąg z Kartuz do
Gdańsk Wrzeszcza jechałby nawet szybciej niż dzisiaj - 49 min. Z kolei przy odpowiednim podzieleniu prac modernizacyjnych na linii
Kościerzyna - Gdynia pociągi do Kościerzyny mógłby dojeżdżać - przez Gdańsk Kokoszki - przez cały czas do Somonina.
Ponowne przywrócenie dla ruchu pasażerskiego linii przez Kokoszki wymaga jednak inwestycji. Konieczna jest odbudowa odcinka
Gdańsk Kiełpinek (wypięcie z PKM) – Gdańsk Kokoszki o długości ok. 1700 metrów oraz odtworzenie parametrów eksploatacyjnych linii
na odcinku Gdańsk-Kokoszki – Stara Piła – Glincz, wraz z odbudową mijanek w Gdańsku Kokoszkach, Starej Pile i Żukowie Zachodnim.
Wykonania pierwszego zadania podjął się marszałek województwa. Drugie musi zrobić PKP PLK. Spółka oszacowała koszt prac na 80
mln zł. Powstał jednak wariant pozwalający zrealizować cel w etapach. Eksperci wyliczyli, że na wykonanie podstawowych prac, które
pozwolą jechać pociągom z prędkością 70-100 km/h , z ograniczeniami do 40 km/h na mostach nad Radunią czy mniej obciążonych
przejazdach, należy w I etapie zabezpieczyć około 35-38 mln zł. Wykonana zostałaby tylko modernizacja toru (szyny, podkłady i
tłuczeń), system sterowania ruchem kolejowym, niezbędne przejazdy i mijanka w Starej Pile i Gdańsku Kokoszkach.


To pozwoliłoby na uzyskanie czasu przejazdu z Kartuz do Gdańska Wrzeszcza na poziomie 49 min., częstotliwość 60 min i puszczanie
dodatkowych pociągów przyśpieszonych do Somonina co 2 godz. Resztę (etap II) prac można by uwzględnić jako element przyszłej
rewitalizacji linii Sierakowice - Kartuzy, której naturalnym przedłużeniem byłaby linia przez Starą Piłę i Kokoszki.
Jak widać, koszty zachowania ruchu kolejowego do Kartuz i w kierunku Kościerzyny nie są wysokie. Zwłaszcza, że dzięki utrzymaniu
ruchu kolejowego spółka PKP PLK poniosłaby znacznie niżesz koszty dopłat do zastępczej komunikacji autobusowej, a dodatkowo
zarabiałaby na opłatach za dostęp do infrastruktury.

Prosimy o przychylne rozpatrzenie naszej prośby,

Z wyrazami szacunku,

Michał Jamroż
zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej Trójmiasto”

Jarosław Lipiński
prezes Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych

Niżej podpisany/a:
Michał Jamroż
Gazeta Wyborcza Trójmiasto
80-836 Gdańsk
michal.jamroz@gdansk.agora.pl

  Wasze komentarze / opinie ( 1 )

Poczta (Marecka)
28-04-2018 ( odpowiedz )
Coś nie działa tak jak powinno.. Mój adres mailowy od wielu lat lat jest taki sam a tutaj mam wiadomość że mieprawidlowy

1


Powyższy dokument został napisany i opublikowany przez Michał Jamroż, Gazeta Wyborcza Trójmiasto. Petycje.pl i ich administrator, nie maja żadnego wpływu na treść tego dokumentu. Jeśli uważasz, że powyższy dokument narusza zasady regulaminu serwisu, prosimy o powiadomienie regulamin@petycje.pl.

Login autora

Szukaj

Petycje.pl - logo © 2004 - 2018 Petycje.pl