04-02-2012
Podpisy
Za petycją:
1,239
(889)
Przeciw:
12
(4)
Wizyt:
27,806,468
Podpisów:
1,408,859
Dokument >> Petycja
Dokument Nr 5617
STOP dla nowego kamieniołomu na górze 'Klin' koło 'Andrzejówki'
Wałbrzych
02-08-2010
Do:
Urząd Miejski w Mieroszowie
Burmistrz Mieroszowa Andrzej Laszkiewicz
Plac Niepodległości 1
58-350 Mieroszów
(074) 84-94-300
urzad@mieroszow.pl
Od prawie dziesięciu lat trwają starania mające na celu niedopuszczenie do dewastacji przyrody oraz zdecydowanego
obniżenia jakości życia ludzi w gminie Mieroszów i na terenie miasta Wałbrzycha. Władze gminne wraz ze spółką "Murillo"
(dawniej "Agar") dążą do wybudowania nowego kamieniołomu na "Klinie" w Rybnicy Leśnej koło "Andrzejówki", większego w
stosunku do obecnie istniejącego. Wydawało się, że po protestach mieszkańców i ekologów sprawa ta zakończy się raz na
zawsze - firmie "Agar" odebrano koncesję, niektórym jej pracownikom postawiono zarzuty, kilku członkom władz
mieroszowskich prokuratura udowodniła działania na szkodę gminy i łapówkarstwo. Tymczasem w marcu tego roku "Agar" pod
zmienioną nazwą "Murillo" powrócił z pierwotnymi roszczeniami, co wspiera Burmistrz ze swoimi zwolennikami w Radzie Gminy.
Domagamy się zablokowania planowanej inwestycji biorąc pod uwagę dobro ludzi i przyrody powiatu wałbrzyskiego. Nie ma
dobrych argumentów na takie przedsięwzięcie w tym miejscu. Inwestycja jest szkodliwa z wielu względów.
Góra "Klin" leży na cennym terenie objętym ochroną w ramach "Natura 2000" ze względu na ważne siedliska zwierząt i roślin
oraz tuż przy "Parku Krajobrazowym Sudetów Wałbrzyskich". To istotny korytarz ekologiczny dla zwierząt migrujących. Efekt
kumulacji negatywnych wpływów z już istniejącym kamieniołomem doprowadzi do zniszczenia zarówno walorów przyrodniczych
gminy jak też zdecydowanie wpłynie na pogorszenie jakości życia oraz zdrowia ludzi tam mieszkających i wypoczywających.
Stanie się to między innymi z powodu drogowego transportu urobku skalnego przez Rybnicę Leśną i Wałbrzych, zapylenia,
hałasu oraz strzałów. Paradoksalnie, kolejny kamieniołom doprowadzi do zapaści gospodarczej, odbierając gminie jej
wartość turystyczną i związane z tą sferą aktualne i potencjalne miejsca pracy. Inwestycja stanowi również przeszkodę
dla rozwoju Sokołowska jako uzdrowiska. Z mapy zniknie miejsce tak ważne dla turystyki i rekreacji jak "Andrzejówka",
należy również zaznaczyć niewątpliwy negatywny wpływ na uprawiane w okolicy narciarstwo czy też kolarstwo. Planowana
inwestycja zlokalizowana jest w samym centrum bardzo atrakcyjnego miejsca do latania na lotniach i paralotniach.
W związku z tym żądamy stanowczego uniemożliwienia powstania nowego kamieniołomu.
Niżej podpisany/a:
Tomasz Świtoń, Albert Rubacha, Piotr Blachnik
58-316 Wałbrzych
autor5617@petycje.pl
Wasze komentarze / opinie ( 24 )
Zachęcam do składania podpisów
(Piotr Blachnik)
23-05-2011 (
odpowiedz
)
Postępowanie administracyjne w dalszym ciągu trwa.
Wznowienie akcji zbierania podpisów pod petycją !
(Piotr Blachnik)
03-02-2011 (
odpowiedz
)
W związku z przedłużonym postępowaniem administracyjnym ws. wydania decyzji środowiskowej oraz rosnącym znaczeniem głosów sprzeciwu społecznego, wznawiamy akcję zbierania podpisów pod petycją.
Zakończenie akcji zbierania podpisów
(Piotr Blachnik)
09-01-2011 (
odpowiedz
)
Petycja, oraz arkusze podpisów zebranych w sposób tradycyjny zostały złożone w Urzędzie Miasta Mieroszowa, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska oraz przesłane do wiadomości RM Mieroszów. Dziękujemy za wszystkie głosy poparcia!
Wznowienie akcji zbierania podpisów pod petycją !
(Piotr Blachnik)
03-02-2011 (
odpowiedz
)
W związku z przedłużonym postępowaniem administracyjnym ws. wydania decyzji środowiskowej oraz rosnącym znaczeniem głosów sprzeciwu spolecznego, wznawiamy akcję zbierania podpisow pod petycja.
raport transgraniczny
(albert)
06-12-2010 (
odpowiedz
)
Do sprawy włączył się rząd czeski. Domaga się raportu transgranicznego. Więcej na: www.gorysuche.wordpress.com http://gorysuche.wordpress.com/2010/12/03/czesi-przygladaja-sie-nowej-kopalni-na-klinie-raport-transgraniczny/
blog o klinie
(albert)
25-10-2010 (
odpowiedz
)
Na tym blogu są podawane bieżące informacje odnośnie kampanii przeciwko powstaniu kamieniołomu na Klinie, aczkolwiek nie tylko. www.gorysuche.wordpress.com
Jaka władza..
(yurek)
14-10-2010 (
odpowiedz
)
Co się dziwić. Jaka władza taki biznes. Taka forma działalności tak zwanych "kopalń" (brzmi to według specjalistów od pijaru bardziej "kul") to zwykły bandytyzm gospodarczy. CBA ma ważniejsze sprawy niż zajmowanie się "społecznie użyteczną" działalnością "legalnego" biznesu. W górnictwie pewien sposób eksploatacji złóż nazywa się rabunkiem (jestem laikiem), Wałbrzych i okolice "eksploatowane" są tak od wieków, właściwie dotyczy to całego Śląska. Dobrze, że są osoby, które przeciwstawiają pazerności i cynizmowi pewnych grup interesów merytoryczną i spokojną argumentację. Mnie już brakuje cierpliwości.ale "ręce mi nie opadają" nawet po przeczytaniu tego może emocjonalnego, komentarza: http://biznes.interia.pl/news/polski-gaz-zaleje-europe/komentarze,1461232,,29488017 Miłego..
murillo kupuje rybnicę i andrzejówkę
(
albert
)
03-10-2010 (
odpowiedz
)
Kamieniołom na Klinie: próba „kupienia” przychylności społeczeństwa Prezes spółki Murillo publicznie zadeklarował społeczeństwu Rybnicy Leśnej wsparcie finansowe – ale dopiero po wydaniu decyzji zezwalających na powstanie kamieniołomu na górze Klin w Górach Kamiennych. Więcej: http://pracownia.org.pl/aktualnosci,681
Andrzejówka
(
LLucia
)
02-09-2010 (
odpowiedz
)
Jestem przeciwna rozbudowie kamieniołomu.Nie niszczmy natury,żaden pieniądz nie jest tego wart ! Zostawmy cos naszym dzieciom i wnukom,nie tylko wspomnienia po pięknej Andrzejówce.
my Grupa Górska w liczbie 328 osób, mówimy STOP tej inwest.
(
'Smyk' GRUPA GÓRSKA
)
25-08-2010 (
odpowiedz
)
owszem, wszystko da się przeliczyć na pieniądze, szczególnie gdy są to pieniądze dla NASZEJ KASY, ale oprócz biznesu, wzbogacania i YNTERESU (!) są jeszcze sprawy wyższej wagi (mimo uznania kapitalizmu): SPOŁECZNE, SOCJALNE !!! Bez zgody/akceptacji społecznej to przedsięwzięcie nie powinno zaistnieć (korupcyjnym, złotochłonnym poczynaniom władz, insynuowanym przez sygnalizatorów TEŻ POWINNY SIĘ PRZYJRZEĆ WŁAŚCIWE ORGANA) ________________________ Nic bez przyzwolenia społecznego (brzmi to jak slogan z okresu PRL-u? no, może tam kiedyś rządziły prawe wartości...)
Prośba
(PBl)
25-08-2010 (
odpowiedz
)
Proszę o rozpropagowanie petycji w Waszym środowisku.
KOMENTARZ PKE
(Klub Ekologiczny)
17-08-2010 (
odpowiedz
)
Komentarze PRZECIWNIKÓW nie wydają się, jak na razie, trafne. 1) niniejszy sprzeciw - to nie jest interes kilku osób (jak widać), 2) rzeczowych argumentów też nie brakuje (jak widać), 3) warto zapoznać się z dostępnymi w internecie dokumentami strategicznymi gminy Mieroszów, a szczególnie Sokołowska, w których co drugie zdanie dotyczy rozwoju w kierunku proekologicznym, agroturystycznym i prozdrowotnym. Jest to właściwy kierunek rozwoju dla tego obszaru, który da miejsca pracy, a budowa kamieniołomu to wszystko przekreśli, 4) trzeba przypomnieć, że działki na Klinie też sprzedano z przeznaczeniem na rozwój … turystyki i rekreacji, 5) niestety, „ekoterroryzm” zdarza się, ale rzadko. W tej sprawie była jedna „organizacja ekologiczna” z Łodzi, która w ciągu paru godzin (po spotkaniu z inwestorem) zmieniła stanowisko o 180 stopni i nagle w 2005r słuch o niej zaginął. Pozostałe organizacje zaangażowane w tę sprawę wygrały 2 sprawy przed sądami administracyjnymi (na własny koszt) i stanowiska nie zmieniły. Zarząd Okręgu Dolnośląskiego Polskiego Klubu Ekologicznego.
Ochrona kamieniolomu
(Ela z Sosnowca)
16-08-2010 (
odpowiedz
)
Popieram protest. Kamieniolom powinien zostac w formie nienaruszonej. Jestem geografem i wiem ze dewastacja bedzie nieodwracalna. Powinien on byc atrakcja geoturystyczna wokol ktorej moze powstac geopark. Przysporzy to wieksza ilosc turystow, szybszy rozwoj gospodarczy gminy, a zabytek przyrodniczy ukaze fragment historii rozwoju naszej planety. Popieram GORACO.
Ochrona kamieniołomu ?!
(aneta z Wrocławia)
16-08-2010 (
odpowiedz
)
Nie bardzo rozumiem. Jest Pani "za", a nawet "przeciw" nieuruchamianiu drugiego kamieniołomu
ALE SLALOM
(Hermann Maier)
15-08-2010 (
odpowiedz
)
O zgrozo! Teraz dopiero luknąłem na mapkę i widzę, że krawędź wyrobiska, z pyłem, strzelaniem. maszynami i hałasem, będzie 50m od słynnego wyciągu "Gwarek" (najlepszy zachodni stoczek w gminie Mieroszów)! Dziękuję, wolę Alpy, gdzie zresztą prominentów gminnych z Mieroszowa też można spotkać na nartach, oj można. Zapomnijcie mieszkańcy Wałbrzycha, Świdnicy i in., że po pracy skoczycie sobie do "Andrzejówki"pośmigać ze 2-3 godzinki. Ktoś mi mówił, że pierwszą rzecz, jaką zrobił inwestor po zakupie działek, to zamknął jeden wyciąg, który był na tej działce. "Śnieżynka" to była zdaje się, czy coś w tym stylu. Możecie ten fakt potwierdzić? Pozdro.
URAN
(
Jordan Szabliński
)
12-08-2010 (
odpowiedz
)
Pewnie niewielu wie ale tam pod ziemią, w połowie ubiegłego wieku szukano uranu. Znaleziono go, przy okazji dokumentując w/w złoże melafiru, do którego chce się dobrać spółka Murillo. Na szczęście ówczesne zapotrzebowanie na uran się skończyło, niestety teraz melafir niektórzy stawiają ponad wszystko. Osobną kwestią jest to, że tak katolicka rodzina Wilkołków chce się dorobić na krzywdzie ludzkiej! Panie Jerzy - bracie mój - czy to warto???
Melafir
(JMW)
13-08-2010 (
odpowiedz
)
Nie posiada Pan rzetelnej wiedzy na temat uranu który miałby się znajdować w tej okolicy albo świadomie przeinacza Pan fakty. Złoża melafiru występują tu w Sudetach i tylko tu mogą być eksploatowane.
Melafir
(fan bazaltu)
13-08-2010 (
odpowiedz
)
Melafir, to kuzyn bazaltu, a tego jest na Dolnym Śląsku, że hoho, a nawet 2x więcej.
melafir
(abc)
16-08-2010 (
odpowiedz
)
mogą być eksploatowane, to nie znaczy ze MUSZĄ być eksploatowane. Dalej niz Poznań, Łodź i Warszawa to już sie nie oplaca wozic kamykow z dolnośląskiego. Taniej wychodzi z Ukrainy, Buiałorusi a nawet Szwecji i Finlandii (na wybrzeżu). Wszystkie te kraje tojeden wielki bazalt i granit
uran
(wałbrzyszanka)
13-08-2010 (
odpowiedz
)
Nie widzę merytorycznych błędów w tym komentarzu p.Jordana. Uran z Klina wydobywano w latach 1950-53, głównie więźniowie i bynajmniej nie pod nadzorem Polaków. Chodników było coś z pareset metrów, są obecnie szkice. Po śmierci Stalina i zawiązaniu Układu (Warszawskiego) wydobycie uranu przeniesiono do NRD i Czechosłowacji, gdzie złoża były/są bogatsze (a społeczeństwo spolegliwsze...). Do dziś istnieje wylot sztolni i hałda, nawet widać ją na mapkach w dokumentach planistycznych gminy Mieroszów (północny stok). W melafirze (skała wylewna) uran nie występuje, ale w podścielających warstwach osadowych jak najbardziej. Ponieważ mineralizował on zapewne z wód krążących w górotworze (hydrotermalna geneza złoża), czyli w spękaniach skał też go nie brakuje. Obym się myliła ... A w pobliskiej Grzmiącej, 2-3 km w linii prostej, to była jedna z większych kopalń uranu na Dolnym Śląsku (nie licząc Kowar). To jest naprawdę śmierdząca sprawa, a nawet gorzej, bo promieniowania nasze zmysły niestety nie wykrywają.
Promieniowanie
(JMW)
13-08-2010 (
odpowiedz
)
2 lata temu eksperci z Państwowego Instytutu Atomistyki badał ten teren. Wyniki potwierdziły że nie występuje tam promieniowanie większe niż w innych partiach Sudetów. Takie same badania wykonał PIG. To są FAKTY. Straszenie ludzi Babą Jagą w dzisiejszej epoce staje się komiczne. Ale jak widać, niektórzy jeszcze wierzą w zabobony.
uran
(wałbrzyszanka)
13-08-2010
1. A kto mówi, że nie badali? Badali, badali i to bardzo dokładnie badali. Tyle tylko, że 1m PONAD powierzchnią terenu, a obawy są, co się stanie po odsłonięciu melafiru, głęboko nawet na kilkadziesiąt metrów POD powierzchnią terenu. Komu wystarczą te pomiary - to dobrze, przynajmniej śpi spokojnie. Ale to są jednak kompletnie rożne kwestie. Musiała wyjść mała (właściwie raczej średnia) radioaktywność, bo kto by wyrzucał wydobyty uran na hałdę odpadową lub rozrzucał po łąkach! Oficerowie wiadomo jakich służb trzyetapowo sprawdzali dozymetrami wydobywany materiał i dobrze wiedzieli, co gdzie wysłać. Rudę uranową łatwo nawet optycznie odróżnić od otaczającej skały i występuje ona często w skoncentrowanych miejscach, czyli można ją lokalnie wybrać prawie "do zera" i wywieźć. 2. Patrzcie, jakie głupie te Ruski: ryli w skale przez 3-5 lat, podobno ponad 800m chodników wygrzebali, a tam nic nie ma, nawet nie ma szans na uran hehehe 3. A wiecie, że w 2007r. australijska firma WildHorse Energy dostała od naszego ministra środowiska koncesję na rozpoznanie złóż uranu, gł. w Sudetach? Oczywiście o rejonie Klina nie zapomnieli. Patrzcie, jakie głupie te Kangury: za dużo mają tych swoich dolców, czy co hehehe. 4. Założyłabym się, że w Grzmiącej odbuduje się głębinową kopalnię uranu, bo już dziś byłoby to na granicy opłacalności. Za 20-40 lat będzie to dobry biznes i "bezpieczeństwo energetyczne Polski". Ale to już mnie zupełnie, zupełnie nie obchodzi i wygranej z zakładu nie odbiorę
Promieniowanie
(paraparalotniarz)
30-08-2010
Z tych pomiarów widać tylko tyle że na małym przebadanym terenie mozna teraz bezpiecznie chodzić i uprawiać sport. No i bardzo dobrze. Jednak lekcewazenie mozliwego wystepowania zagrozenia uranowego to już przećwiczylismy w Czernobylu.
Więcej informacji o sprawie
(PBl)
08-08-2010 (
odpowiedz
)
http://www.tiny.pl/h7dnh http://www.tiny.pl/h7dnq http://www.tiny.pl/h7dnm http://www.tiny.pl/h7dng Tutaj można przyjrzeć się rozwijanemu od kilkunastu lat "sąsiadowi", który znajduje się po drugiej stronie drogi: http://tiny.pl/h7t64 Planowany nowy kamieniołom ma być zdecydowanie większy i wraz z istniejącym stworzy niespotykany na skalę europejską tandem, przy okazji grzebiąc bezpowrotnie turystyczny charakter regionu.
1
Powyższy dokument został napisany i opublikowany przez
Tomasz Świtoń, Albert Rubacha, Piotr Blachnik
. Petycje.pl i ich administrator, nie maja żadnego wpływu na treść tego dokumentu. Jeśli uważasz, że powyższy dokument narusza zasady regulaminu serwisu, prosimy o powiadomienie
regulamin@petycje.pl
.