Wizyt: 53,977,088
Podpisów: 2,258,197
Dokument Nr 4441
Łódź 24.09.2009

Apel o zmianę przepisów dotyczących ruchu rowerowego w ustawie Prawo o ruchu drogowym


Podpisy za petycją: 1,366 (1,124)
przeciw: 12 (7)

Do:
Parlamentarna Grupa do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej

Przewodnicząca p. Ewa Wolak
Kancelaria Sejmu
Ul. Wiejska 4/6/8
00-902 Warszawa
0-22 621-54-35
Wojciech.Pomajda@sejm.pl,Lukasz.Gibala@sejm.pl,Zbigniew.Dolata@sejm.pl,Ewa.Wolak@sejm.pl,dorota.ziel


Panie Posłanki, Panowie Posłowie,
Zwracamy się do Was z apelem o pilne podjęcie inicjatywy ustawodawczej na rzecz zmiany regulacji dotyczących ruchu
rowerowego w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Polska jest krajem najwyższego ryzyka dla rowerzystów. Prawie 16 zabitych rowerzystów na milion mieszkańców rocznie to
niechlubny rekord Unii Europejskiej. Dla całej UE ten wskaźnik wynosi aż czterokrotnie mniej . zaledwie 4 zabitych na milion
rocznie. W Danii, gdzie ruch rowerowy jest ponad dziesięciokrotnie bardziej intensywny niż w Polsce, ginie proporcjonalnie o
połowę mniej rowerzystów: 7,6 na milion mieszkańców.
Około 500 zabitych rowerzystów rocznie na polskich drogach to ogromne wyzwanie. Tym bardziej że wbrew obiegowym
opiniom ogromna większość z nich to nie rowerzyści pijani i nieoświetleni. To często dzieci i osoby starsze, ginące w pełnym
świetle dziennym na nowych lub dopiero co zmodernizowanych drogach. Dla ich bezpieczeństwa kluczowa jest przyjazna dla
rowerzystów infrastruktura oraz przepisy jednoznacznie chroniące prawa niechronionych użytkowników dróg.


Obecnie obowiązujące przepisy dyskryminują rowerzystów i są niezgodne z międzynarodową Konwencją Wiedeńską o ruchu
drogowym. Co więcej, nie ułatwiają, a w wielu przypadkach wręcz utrudniają budowę infrastruktury rowerowej zgodnej z
dobrą praktyką krajów europejskich. Można w zgodzie z przepisami wybudować drogę rowerową, która pogorszy zamiast
poprawić bezpieczeństwo rowerzystów . a jednocześnie te same przepisy de facto uniemożliwiają stosowanie sprawdzonych
rozwiązań z krajów UE, takich jak pasy, kontrapasy czy śluzy rowerowe na jezdni.
W wielu przypadkach zachowania najbardziej bezpieczne są niezgodne z obowiązującymi przepisami. Dotyczy to np. sposobu
pokonywania rond czy przewozu dzieci w przyczepkach. W kwestii pierwszeństwa na skrzyżowaniach z przejazdami dla
rowerów zapisy ustawy Prawo o ruchu drogowym wprowadzają w błąd co do obowiązującego stanu prawnego,
wynikającego z nadrzędnej Konwencji Wiedeńskiej!
Konieczne jest pilne uporządkowanie przepisów dotyczących ruchu rowerowego. i infrastruktury rowerowej. Podstawą do
tego powinien być pakiet zmian, przygotowany społecznie przez organizacje zrzeszone w sieci .Miasta dla rowerów., a
następnie doszlifowany w toku ponad rocznych prac z udziałem Ministerstwa Infrastruktury i Krajowej Rady Bezpieczeństwa
Ruchu Drogowego.


Liczymy na poselską inicjatywę ustawodawczą w tym zakresie, co pozwoli skrócić proces legislacyjny i da szansę na
wprowadzenie zmian w życie przed upływem tej kadencji parlamentu. Uważamy, że byłoby to symbolicznym i godnym
zwieńczeniem prac Parlamentarnej Grupy do spraw Rozwoju Komunikacji i Turystyki Rowerowej.


Szczegółowa lista zmian proponowanych w PORD dostępna jest tu:
www.zm.org.pl/download/mdr/tabela_mi_pord-097.pdf

Omówienie projektowanych zmian można znaleźć tu:
www.zm.org.pl/?a=pord-097
www.rowerowy.bialystok.pl/?art=1100
www.masakrytyczna.org/CMS/articles.php?article_id=6

Niżej podpisany/a:
Patrycja Wojtaszczyk
Fundacja Normalne Miasto - Fenomen
90- 301 Łódź
autor4441@petycje.pl

  Wasze komentarze / opinie ( 22 )

ZMIANY WYMAGA TEZ PRAWO BUDOWLANE ( WWW.ZIELONI.FREE.PL )
19-10-2009 ( odpowiedz )
BY PRZY BUDOWIE, PRZEBUDOWIE, REMONCIE I MODERNIZACJI KAŻDEJ DROGI GDZIE AUTA PORUSZAJĄ SIĘ Z PRĘDKOŚCIĄ WIĘKSZĄ NIŻ 30 KM/H BYŁ OBOWIĄZEK WYKONANIA DROGI ROWEROWEJ Drogi rowerowe przy każdej drodze! bezpieczeństwo ochrona środowiska płynność ruchu! Drogi rowerowe powinny powstawać ze względu na bezpieczeństwo, płynność ruchu i ochronę środowiska przy budowie, przebudowie i modernizacji każdej drogi, na której samochody poruszają się z prędkością powyżej 30 km/h http:// www.zieloni.osiedle.net.pl/rower.htm z sieci dróg rowerowych korzystaliby też niepełnosprawni na wózkach matki z dziećmi itp.
Podpisy wysłane (Patrycja)
08-10-2009 ( odpowiedz )
Serdeczne dzięki dla wszystkich, którzy poparli nasz apel!. Petycja wraz z podpisami zebranymi do 5 października została wydrukowana i wysłana listem poleconym do adresatów. Nie oznacza to końca zbierania podpisów - nadal apel można poprzeć, a im więcej wyborców pokaże swoje poparcie dla zmian tym większa szansa iże szybko wejdą w życie.
MUUUUUUUU (Obiegowy)
05-10-2009 ( odpowiedz )
nie jest żadna tajemnicą ze posłowie i rząd to kupa imbecyli i odiotów grabiących do siebie i dbajacych tylko o swoje dupy. Tak jest natura ludzka i zapewne wielu z nas dostawszy sie do koryta robiło by tak samo. Mozna liczyc na poparcie pomysłow tylko takich zmian które dały by coś bezpośrednio debilom i ich skorumpowanym kolesiom. Tak to już jest póki debil z sejmu nic z tego nie bedzie miał to nie uczyni nic aby to zrobic.
Dla tych co po przeczytaniu unadal nie rozumieją (Pati)
04-10-2009 ( odpowiedz )
polecam tekst gazetowy http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798,7106231,Rowerzysci_z_petycja_do _poslow.html
Czytajcie ze zrozumieniem.. (shp)
02-10-2009 ( odpowiedz )
Ludziska! Przecież w petycji są podane linki, które odsyłają do szczegółów zmian w PORD. Widzę, że część ma problem ze zrozumieniem tekstu pisanego. Skręcenie na dwa razy ma polegać na tym, że rowerzysta, chcący skręcić w lewo, zamiast przecinać pięć pasów ruchu, dojeżdża prawym pasem do poprzecznej ulicy i obraca się w lewo. Te pięć pasów ruchu przecina, tak, jak reszta, która jedzie tą ulicą poprzeczną - dopiero w momencie zmiany sygnalizacji świetlnej. Ktoś, kto jest takiemu manewrowi przeciwny powinien się grubo nad tym zastanowić.. Tak się jeździ np. po Danii. Nie wspomnę już o jeżdżeniu środkiem pasa, które ma zwiększać widoczność rowerzysty, co jest bardzo istotne np. na skrzyżowaniach, gdzie kierowcy systematycznie olewają przyklejonego do prawej krawędzi jezdni rowerzystę.
ten list to belkot. Przyrost informacji po przeczytaniu = 0 ( ashiash )
01-10-2009 ( odpowiedz )
jestem za przyczepkami, ale nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym skręcanie z lewego pasa w prawo ? Jak jade samochodem prawym pasem i z lewej ktos wjedzie mi na pas i go stukne to nie powinna byc moja wina (chyba ze oznakowania na rondzie mowią inaczej) niezlaeznie od tego czy to samochod czy rower
Do tego @#%$@#%#4 co się burzy o skręt w prawo: (Zajc3w)
30-09-2009 ( odpowiedz )
Spróbuj z lewego pasa skręcić w prawo i po drodze skasować jakieś auto jadące prawym pasem. Ciekawe kogo policja uzna za winnego. NA PEWNO NIE TEGO NIESZCZĘŚNIKA Z PRAWEGO PASA. Do takiej sytuacji sprowadza się skręt w prawo i ustępowanie pierwszeństwa rowerzyście, jako pełnoprawnemu użytkownikowi drogi. Cała Europa, poza Polską tak jeździ i masakr na skrzyżowaniach nie ma.
niesłyszący rowerzysta ( Ania )
29-09-2009 ( odpowiedz )
Jestem osobą niesłyszącą,rowerem codziennie pokonuję kilkanaście kilometrów na odcinku dom-praca-dom. Nie jestem w stanie sobie wyobrazić aby jakikolwiek przepis zmuszał mnie do jazdy rowerem po ulicy, gdzie jest naprawdę niebezpiecznie dla słyszącego rowerzysty, a co dopiero dla niesłyszącego. Dlatego tam, gdzie nie ma ścieżki rowerowej, jadę po chodniku. Poza tym z rowerów korzystają również osoby z zaburzeniem równowagi-jeżdżą na trzykołowych rowerach. Też im nikt nie ma prawa narzucić jazdy po ulicy. Jest cała grupa osób z różnymi niepełnosprawnościami, które jeżdżą na rowerach i mają prawo do jazdy w bezpiecznych warunkach. O nich, o dzieciach nasi ustawodawcy również powinni pamiętać.
Powinno sie zniesc nakaz jazdy po drogach dla rowerów, ( g00di )
27-09-2009 ( odpowiedz )
często są utrudnieniem. Większość dróg w moim miescie są to nieprzemyslane buble, czemu mam nimi jeździć?
zmiany (olo)
26-09-2009 ( odpowiedz )
moim zdaniem w zmianach powinno się znaleźć również dopuszczenie bagażników rowerowych montowanych na hak gdyż w wielu samochodach wymagana jest 3 tablica której niestety w Polsce posiadać nie można.
Kolego... (Rozsądny)
25-09-2009 ( odpowiedz )
Szanowny kolego, samochód przed przejazdem dla rowerów powinien stać, względnie toczyć się powolutku, a nie pędzić. Z radością przyznaję, że w Warszawie coraz więcej koerowców właśnie w ten sposób pokonuje przejazdy rowerowe, zwracając uwagę na rowerzystów i ustępując im pierwszeństwa, aczkolwiek trafiają się też typy, które tną samochodem na oślep, rozmawiając często przy tym przez komórkę. Takich kierowców należy eliminować z ruchu.
      Nikt się nie zgodzi na wprowadzenie dziesiątków nowych (.m.)
26-09-2009 ( odpowiedz )      
skrzyżowań z podporządkowaniem arterii ścieżkom rowerowym. To skończy się likwidacją przejazdów albo będą trupy.
           zasady są proste więc nie strasz, że będziesz zabijał (benek)
27-09-2009 ( odpowiedz )           
Na arteriach są światła i one regulują pierwszeństwo. Wystarczy zablokować na światłach zielone strzałki. Poza arteriami można ustalić pierwszeństwo z prawej strony tak aby skończyć z idiotycznym przepisem pierwszeństwa po wjechaniu wraz zakazem wjeżdżania przed pojazd. Zasady pokonywania przejazdu powinny być identyczne jak na skrzyżowaniu bez ddr gdzie obie drogi są równorzędne. Jest oczywiste że zasada pierwszeństwa z prawej jest prosta czytelna i łatwa do oceny kto komu zajechał drogę. Jeśli rowerzysta jest pełnoprawnym uczestnikiem ruchu to ddr powinna mieć status normalnej drogi co uprościłoby przepisy. Po co rowerzysta ma stosować się do innych zasad na skrzyżowaniu a do innych przy przejazdach ? W uzasadnionych przypadkach jeśli jezdnia będzie miała duże znaczenie czyli będzie drogą główną i nie będzie sygnalizacji na skrzyżowaniu na ddr można postawić znak ustąp pierwszeństwa przejazdu. Uchroniłoby to od sytuacji jaką mamy we Wrocławiu gdzie na ulicy trzeciej pod względem ilości aut w Polsce (45 000) nie możemy wjechać na przejazd bo auta jadą bez przerw bo nie ma świateł na długim odcinku. Jeśli kierowcy nie staną to rowerzysta nie ma możliwości wjechania przez kilka minut na przejazd.
Wyprzedzanie prawą pojazdu skręcającego w prawo = zagrożenie (.m.)
25-09-2009 ( odpowiedz )
Po co chcecie wprowadzać nowy przepis, który spowoduje zagrożenie?!? Do tego zniesienie przepisu zabraniającego wjeżdżać na przejazd bezpośrednio przed maskę samochodu i zwalniać bez powodu = śmierć rowerzystów, którzy będą bez rozglądania się wyskakiwać znikąd na jezdnie mimo braku widoczności. Głupota do kwadratu!!
      No raczej się mylisz (Majka.skowron)
27-09-2009 ( odpowiedz )      
Podstawową rzeczą jest zwalnianie przed przejściami dla pieszych i przejazdami rowerowymi przez samochody. Dlaczego rowerzysci maja sie podporzadkowywac samochodom?
           do poprzedniej wypowiedzi ( sapper )
27-09-2009 ( odpowiedz )           
A dlaczego samochody rowerom?
                cd. (sapper)
27-09-2009               
Istniejace przepisy uwzgledniaja rowerzystow jako rownorzednych uzytkownikow drog wiec po co zmieniac przepisy ? wystarczy ze rowerzysci naucza sie tych przepisow kodeksu drogowego i do nich dostosuja!
                bo (ktosik)
27-09-2009               
Bo pojazd skręcajacy ustępuje pierszeństwa tym, które dalej jadą tą samą drogą na wprost! Jak skrecasz w lewo to też masz pretensje że powinieneś mieć pierszeństwo przed jadącymi w przeciwnym kierunku samochodami? Ale jak za jezdnią jest ścieżka to już można pruć? To jest też część pasa drogowego!
                Stary zapis należy przywrocić i będzie bezpieczniej (benek)
27-09-2009               
#####Istniejace przepisy uwzgledniaja rowerzystow jako rownorzednych uzytkownikow drog wiec po co zmieniac przepisy ? ****** tak trudno zrozumiec ? Przepisy traktuja jak rownorżednych a kierocy nie. Czy nazywasz równorzędnym sytuację gdy na glownej drodze jada nieprzerwanie auta a rowerzysci mją pierwszenstwo na przejeździe lecz nie wolno im tam wjechac ? Wyprostowanie tych przepisów urealni równorzędność rowerzystów. #### wystarczy że rowerzyści naucza się tych przepisów kodeksu drogowego i do nich dostosuja! ****Tu znów okazujesz się laikiem. Choćby rowerzyści mieli obkute na pamieć PoRD to nie zmniejszy to ryzyka i straty czasu na przejechanie przejazdu. Zapewniam cie ze jak w przepisów usunie się wykluczające zapisy to rowerzystom łatwiej będzie je zrozumieć i się ich nauczyć. Kiedyś przed nowelizacją było jasno napisane że rowerzyści mieli pierwszeństwo na przejazdach i wtedy kierowcy uważali razem z rowerzystami. Dziś uważają tylko rowerzyści bo tylko oni ryzykują życiem. Należy przywrócić poprzednie zapis i będzie bezpieczniej.
                Kto zabija kogo na drogach? (popierający)
02-10-2009               
Rowerzyści kierowców? Czy kierowcy rowerzystów? Nawet za głupotę na drodze nie powinna grozić kara śmieci (względnie okaleczenia). Dlatego właśnie potrzebna jest zmiana przepisów. Sapper, nie traktuj tego jako dyskryminacji kierowców, bo nie jest to żadna dyskryminacja, tylko uwzględnienie specyfiki poruszania się rowerem. A co do przepisów... Cóż, wsiądź na rower i spróbuj. Zacznij od korzystania z prawa pierwszeństwa przynależnego rowerzyście jako pełnoprawnnemu użytkownikowi ulicy, zawsze gdy je masz...
      Tak wydziwiasz jak zielony listek (benek)
27-09-2009 ( odpowiedz )      
Wyprzedzanie prawą pojazdu skręcającego w prawo = zagrożenie (.m.) Po co chcecie wprowadzać nowy przepis, który spowoduje zagrożenie? ****** Jest propozycja takiego wyprzedzania ? Wszak jest zapis ze pojazdu sygnalizującego zamiar skrętu w lewo nie można wyprzedzać z lewej, to w czym problem aby ten zakaz rozszerzyć na skręt w prawo ? ####### Do tego zniesienie przepisu zabraniającego wjeżdżać na przejazd bezpośrednio przed maskę samochodu ******* Pokręciło cię czy co ? Obecna zasada pierwszeństwa z prawej pozwala wjeżdżać autom pod maskę aut nadjeżdżających z lewej ? Żaden rowerzysta nie będzie wjeżdżał pod maskę tylko kierowca "nie ustąpi pierwszeństwa przejazdu" . Rowerzyści tak jak i dziś będą rezygnować z wjazdu jeśli nie będą pewni, że im auto pierwszeństwa ustępuje. To właśnie dziś jest sytuacja chora gdy auta mogą nigdy nie wpuścić rowerzysty na jezdnię a ci właśnie muszą "wjeżdżać pod maskę" bo mało kto ze sznura aut się zatrzymuje. Gdy będzie pierwszeństwo dla rowerów z prawej, to auta będą zwalniać a kierowcy patrzyć w prawo zamiast w obie strony lub w żadną jak dziś. Dzięki zwolnieniu aut rowerzysta bezpieczniej wjedzie na przejazd bez "wjeżdżania pod maskę".
      Myślenie powodowane etyliną z ołowiem (benek)
27-09-2009 ( odpowiedz )      
##### i zwalniać bez powodu = śmierć rowerzystów, ***** Z tobą naprawdę coś nie tak skoro myślisz że jak zniesiesz zakaz to rowerzyści zaczną zwalniać na przejeździe bez powodu. Z jakiego powodu mieliby "zwalniać bez powodu" ? ###### którzy będą bez rozglądania się wyskakiwać znikąd na jezdnie mimo braku widoczności. Głupota do kwadratu!! ******* Głupotę to widać ale w wypowiedzi. Zapewne dziś rowerzyści nie wyskakują z obawy o swoje życie a jak zniesie się głupi zakaz o zwalnianiu to zaczną jak kamikadze rzucać się pod koła ? Wygląda ze jesteś autoholikiem i boisz się że zmiana przepisów zmusi cię ro rozważniejszej jazdy

1


Powyższy dokument został napisany i opublikowany przez Patrycja Wojtaszczyk, Fundacja Normalne Miasto - Fenomen. Petycje.pl i ich administrator, nie maja żadnego wpływu na treść tego dokumentu. Jeśli uważasz, że powyższy dokument narusza zasady regulaminu serwisu, prosimy o powiadomienie regulamin@petycje.pl.

Login autora

Szukaj

Petycje.pl - logo © 2004 - 2016 Petycje.pl